høst
2024
PED-3032 Innovasjon og utviklingsarbeid i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp
Innhold
Spesialpedagogisk arbeid baserer seg i liten grad på ferdige modeller og arbeidsformer og i større grad på innovativ tenkning og utviklingsarbeid for å finne gode løsninger for det enkelte individ. Innovasjon vil i denne sammenhengen bety å fornye eller forbedre eksisterende praksis slik at det gir økt verdi for individet eller læringsfellesskapet. Dette emnet vil ta for seg:
- Politisk og juridisk handlingsrom for endringsarbeid i barnehage, skole og PPT.
- Lærende organisasjoner og kunnskapsutvikling i et profesjonsfellesskap.
- Forskningsbasert kunnskap om innovasjoner og utviklingsarbeid i spesialpedagogisk arbeid.
- Teori om ledelse av [spesial]pedagogisk orienterte prosjekter, herunder utvikling av en prosjektbeskrivelse.
- Faser i utviklingsarbeid og innovasjon, herunder aksjonsforskning/aksjonslæring og ABAB-design.
- Forskning om effekter av [spesial]pedagogiske innovasjoner og utviklingsarbeid i barnehager og skoler.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har kunnskap om:
- forskning knyttet til innovasjons- og utviklingsarbeid.
- begrepene innovasjon og utviklingsarbeid, knyttet til læring og [spesial]pedagogiske institusjoner.
- krav til opplæringen som har ført til behov for innovasjon og utviklingsarbeid.
- ledelse og gjennomføring av utviklingsarbeid.
Ferdigheter og kompetanse
Studenten kan:
- utføre komparative analyser av forskning og utviklingsarbeid.
- bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning i barnehage, skole og voksenopplæring.
- planlegge og redegjøre for et spesialpedagogisk relatert utviklingsarbeid på mastergradsnivå og kjenner prinsippene for utarbeidelse av prosjektbeskrivelse.
- redegjøre for sammenhengene mellom og betydningen av innovasjon, endring og evalueringer i utviklingsarbeid.
- redegjøre for strategier og metoder for endringsarbeid, rådgivning og innovasjon på individ-, gruppe- og systemnivå i en spesialpedagogisk praksis.
- lede et utviklingsarbeid knyttet til spesialpedagogisk praksis.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 18.11.2024 09:00 (Utlevering) 02.12.2024 14:00 (Innlevering) |
14 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Oppmøte | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skisse for innovativt opplegg | Godkjent – ikke godkjent | ||
Analyse av læringsprogram med presentasjon | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- 80 % fremmøte på samlingene.
- Lage en skisse for et innovativt opplegg for et individ med en læringsutfordring - i egenskap av å være saksbehandler eller [barnehage]lærer. 500-600 ord. Kan bli gitt som gruppeoppgave.
- Analysere et læringsprogram og presentere analysen for medstudenter. 500-600 ord. Kan bli gitt som gruppeoppgave.
- Det kan bli organisert hverandrevurdering og/eller muntlig framlegg av arbeidskrav 2 og 3.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3032
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet