høst 2024
PED-3032 Innovasjon og utviklingsarbeid i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne. Emnet tilbys hvert andre år, partallsår.

Opptakskrav

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav. Søknadskode: 9371.

Innhold

Spesialpedagogisk arbeid baserer seg i liten grad på ferdige modeller og arbeidsformer og i større grad på innovativ tenkning og utviklingsarbeid for å finne gode løsninger for det enkelte individ. Innovasjon vil i denne sammenhengen bety å fornye eller forbedre eksisterende praksis slik at det gir økt verdi for individet eller læringsfellesskapet. Dette emnet vil ta for seg:

  • Politisk og juridisk handlingsrom for endringsarbeid i barnehage, skole og PPT.
  • Lærende organisasjoner og kunnskapsutvikling i et profesjonsfellesskap.
  • Forskningsbasert kunnskap om innovasjoner og utviklingsarbeid i spesialpedagogisk arbeid.
  • Teori om ledelse av [spesial]pedagogisk orienterte prosjekter, herunder utvikling av en prosjektbeskrivelse.
  • Faser i utviklingsarbeid og innovasjon, herunder aksjonsforskning/aksjonslæring og ABAB-design.
  • Forskning om effekter av [spesial]pedagogiske innovasjoner og utviklingsarbeid i barnehager og skoler.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om:

  • forskning knyttet til innovasjons- og utviklingsarbeid.
  • begrepene innovasjon og utviklingsarbeid, knyttet til læring og [spesial]pedagogiske institusjoner.
  • krav til opplæringen som har ført til behov for innovasjon og utviklingsarbeid.
  • ledelse og gjennomføring av utviklingsarbeid.

Ferdigheter og kompetanse

Studenten kan:

  • utføre komparative analyser av forskning og utviklingsarbeid.
  • bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning i barnehage, skole og voksenopplæring.
  • planlegge og redegjøre for et spesialpedagogisk relatert utviklingsarbeid på mastergradsnivå og kjenner prinsippene for utarbeidelse av prosjektbeskrivelse.
  • redegjøre for sammenhengene mellom og betydningen av innovasjon, endring og evalueringer i utviklingsarbeid.
  • redegjøre for strategier og metoder for endringsarbeid, rådgivning og innovasjon på individ-, gruppe- og systemnivå i en spesialpedagogisk praksis.
  • lede et utviklingsarbeid knyttet til spesialpedagogisk praksis.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk med noe engelskspråklig studielitteratur.

Undervisning

Emnet har tre nettbaserte samlinger á to dager. Undervisningsomfang på om lag 40 timer. Det må påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden gjennom og mellom samlingene.

Undervisningsform vil være forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, studentframlegg og diskusjoner.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 18.11.2024 09:00 (Utlevering)
02.12.2024 14:00 (Innlevering)
14 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Oppmøte Godkjent – ikke godkjent
Skisse for innovativt opplegg Godkjent – ikke godkjent
Analyse av læringsprogram med presentasjon Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • 80 % fremmøte på samlingene.
  • Lage en skisse for et innovativt opplegg for et individ med en læringsutfordring - i egenskap av å være saksbehandler eller [barnehage]lærer. 500-600 ord. Kan bli gitt som gruppeoppgave.
  • Analysere et læringsprogram og presentere analysen for medstudenter. 500-600 ord. Kan bli gitt som gruppeoppgave.
  • Det kan bli organisert hverandrevurdering og/eller muntlig framlegg av arbeidskrav 2 og 3.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3032
  • Tidligere år og semester for dette emnet