Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-3032 Innovasjon og utviklingsarbeid i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Spesialpedagogisk arbeid baserer seg i liten grad på ferdige modeller og arbeidsformer og i større grad på innovativ tenkning og utviklingsarbeid for å finne gode løsninger for det enkelte individ. Innovasjon vil i denne sammenhengen bety å fornye eller forbedre eksisterende praksis slik at det gir økt verdi for individet eller læringsfellesskapet. Dette emnet vil ta for seg:
- Politisk og juridisk handlingsrom for endringsarbeid i barnehage, skole og PPT.
- Lærende organisasjoner og kunnskapsutvikling i et profesjonsfellesskap.
- Forskningsbasert kunnskap om innovasjoner og utviklingsarbeid i spesialpedagogisk arbeid.
- Teori om ledelse av [spesial]pedagogisk orienterte prosjekter, herunder utvikling av en prosjektbeskrivelse.
- Faser i utviklingsarbeid og innovasjon, herunder aksjonsforskning/aksjonslæring og ABAB-design.
- Forskning om effekter av [spesial]pedagogiske innovasjoner og utviklingsarbeid i barnehager og skoler.
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har kunnskap om:
- forskning knyttet til innovasjons- og utviklingsarbeid.
- begrepene innovasjon og utviklingsarbeid, knyttet til læring og [spesial]pedagogiske institusjoner.
- krav til opplæringen som har ført til behov for innovasjon og utviklingsarbeid.
- ledelse og gjennomføring av utviklingsarbeid.
Ferdigheter og kompetanse
Studenten kan:
- utføre komparative analyser av forskning og utviklingsarbeid.
- bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning i barnehage, skole og voksenopplæring.
- planlegge og redegjøre for et spesialpedagogisk relatert utviklingsarbeid på mastergradsnivå og kjenner prinsippene for utarbeidelse av prosjektbeskrivelse.
- redegjøre for sammenhengene mellom og betydningen av innovasjon, endring og evalueringer i utviklingsarbeid.
- redegjøre for strategier og metoder for endringsarbeid, rådgivning og innovasjon på individ-, gruppe- og systemnivå i en spesialpedagogisk praksis.
- lede et utviklingsarbeid knyttet til spesialpedagogisk praksis.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet har tre nettbaserte samlinger á to dager. Undervisningsomfang på om lag 40 timer. Det må påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden gjennom og mellom samlingene.
Undervisningsform vil være forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, studentframlegg og diskusjoner.