høst
2024
LER-2650 Praksis 3. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinn - 0 stp
Emnetype
Emnet er obligatorisk i grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Omfang
Praksis gjennomføres i grupper på inntil fire studenter.
To uker praksis i høstsemesteret og fire uker praksis i vårsemesteret.
Innhold
Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 5-10. I dette emnet er det fokus på:
- Utvikling av egen læreridentitet, etisk bevissthet og relasjonskompetanse
- Lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten har kunnskap om
- skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
- forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv
- samhandle med elever, foresatte, kollegaer og andre interne og eksterne aktører
- identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan med grunnlag i teori og forskning kritisk vurdere egen og andres praksis
- har utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
Undervisning
I praksisperioden skal studenten utforske praksisskolen som utgangspunkt for FoU- oppgaven i samarbeid med praksislærer og faglærere fra universitetet. Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Praksisvurdering | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Tilstedeværelse praksisopplæring | Godkjent – ikke godkjent |
Tilstedeværelse praksis | Godkjent – ikke godkjent |
Praksismappe | Godkjent – ikke godkjent |
Foreldremøte | Godkjent – ikke godkjent |
Utviklingsmål | Godkjent – ikke godkjent |
Gruppeavtale | Godkjent – ikke godkjent |
Egenvurdering | Godkjent – ikke godkjent |
Evaluering | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i all praksisopplæring, inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
- 90% oppmøte i praksis
- Deltakelse på foreldremøte (i eller utenfor praksisperioden)
- Videreutvikle digital praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonskompetanse
- Notat med utviklingsmål som bygger på vurderingsrapport fra andre studieår
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa
- Skriftlig egenvurdering høst/vår
- Evaluering høst/vår
Kontinuasjonseksamen
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 0
- Emnekode: LER-2650
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet