høst 2024
BLU-2017 Tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø - 30 stp

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 20. juli - 11. august via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2017 må oppgis i kommentarfeltet.


Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Innhold

Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:

  • barnehagen som et trygt og inkluderende fellesskap for alle barn
  • barnehagens ansvar og oppgaver for tidlig innsats
  • barns psykiske helse, herunder barns sosiale, relasjonelle og emosjonelle kompetanse
  • barnehagelærers ansvar for å iverksette og lede det allmennpedagogiske arbeidet knyttet til barn som trenger ekstra hjelp og støtte
  • barnehagens ansvar for å iverksette og lede prosesser knyttet til barn som har behov for hjelp utover det allmennpedagogiske tilbudet
  • barn som utsettes for omsorgssvikt, vold og overgrep
  • veiledning
  • observasjon og kartlegging
  • foreldresamarbeid og tverrfaglig samarbeid

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • hva begrepene inkludering og tidlig innsats innebærer, og hvordan de plasserer seg i en barnehagehverdag
  • barns rett og behov for et trygt og godt psykososialt miljø, herunder barnehagens betydning for barns psykiske helse
  • grunnleggende syn på barn og betydning for pedagogisk praksis
  • barn med behov for ekstra hjelp og støtte og barn som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep
  • relevant lovverk, styringsdokumenter og lokale retningslinjer for tidlig innsats og spesialpedagogisk hjelp
  • barnehagens ansvar og oppgaver knyttet til kommunalt samarbeid om tidlig innsats, samt ulike samarbeidsinstansers innsats knyttet til barn som vekker bekymring
  • foreldresamarbeid og foreldres rettigheter og plikter knyttet til eget barn
  • pedagogisk ledelse knyttet til faglig arbeid og ledelse av medarbeidere

Ferdigheter

Studenten kan:

  • legge til rette for et trygt og inkluderende fellesskap for alle barn gjennom felles opplevelser og mestring
  • identifisere behov hos enkeltbarn som trenger ekstra hjelp og støtte, og på bakgrunn av faglige vurderinger kunne iverksette tiltak
  • observere, kartlegge, dokumentere og iverksette tilpasset læringsmiljø for barn og barnegrupper som har behov for det
  • inngå i samarbeid og dialog med foreldre og andre samarbeidspartnere om barn med særskilte behov, og gjennomføre foreldresamtaler om vanskelige tema
  • reflektere over og være bevisst eget syn på og rolle overfor barn
  • vurdere og utøve pedagogisk ledelse i ulike sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten:

  • forstår målsettingen med og betydningen av tidlig innsats, og har innsikt i hvordan kommunalt samarbeid om tidlig innsats fungerer
  • gjør selvstendige, faglige vurderinger knyttet til oppfølging av barn som har behov for ekstra hjelp, samt lede og iverksette tiltak på bakgrunn av dette
  • forstår betydningen av tidlig foreldreinvolvering og kunne etablere et godt foreldresamarbeid
  • bruker aktivt aktuelt lovverk til barnets beste
  • vurderer og utøver pedagogisk ledelse og gjør etiske overveielser knyttet til tidlig innsats
  • kan arbeide for å fremme et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø
  • er i stand til kritisk å reflektere over og vurdere tiltak, programmer og kartleggingsverktøy

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er forelesninger og studentaktive arbeidsformer med praktiske og teoretiske tilnærminger. Vi samarbeider også med eksterne aktører.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal gjennom praksis delta i lederoppgaver og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og tema knyttet til fordypningen spesielt.

Digital læringsplattform og digitale verktøy benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 09.12.2024–12.12.2024 40 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Praksis Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Faglig tekst Godkjent – ikke godkjent
Webinar Godkjent – ikke godkjent
Refleksjonsnotat Godkjent – ikke godkjent
Dialogøvelser Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • I hele denne praksisperioden er pedaogisk ledelse et gjennomgående tema. Den enkelte student skal i god tid før praksis ta initiativ til, planlegge og gjennomføre et møte med sin praksislærer, enten fysisk eller digitalt. I møtet skal studenten presentere hvilken tematikk de har jobbet med i emnet så langt. Videre skal praksislærer og student sammen drøfte hva som kan være aktuelt for studenten å erfare, delta på, gjennomføre, ta ansvar for og lede gjennom de to ukene med praksis og bli enige om noen oppgaver. Dette med bakgrunn i læringsutbyttebeskrivelsene for emnet og den enkelte barnehage/barnegruppe.
  • Ut fra hva det har blitt enighet om i møtet, skal studenten utarbeide en skriftlig plan for praksisperioden hvor det synliggjøres hva som skal skje av aktiviteter, observasjoner, skriftlighet, møter, prosesser, foreldresamtaler og deling/refleksjoner med medarbeidere. I planen skal det eksplisitt synliggjøres hvordan studentens lederansvar for innholdet i praksis og på avdelingen/barnehagen skal komme til syne. Planen skal leveres og godkjennes av praksislærer før oppstart praksis. Planen skal og lastes opp under oppgaver på Canvas til informasjon til faglærerne ved UiT.
  • studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (100 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • bestått praksis i emnet

Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av vitenskapelige ansatte på universitetet:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
  • en individuell faglig tekst om sentralt tema i emnet (omfang om lag 1500 ord)
  • et webinar knyttet til sentralt tema i emnet. Studentene jobber i par. Omfang ca. 10 minutter, manus leveres skriftlig.
  • Skriftlig refleksjonsnotat med utgangspunkt i teori og tematisk relevante erfaringer fra praksis, omfang ca. 1000 ord.
  • gjennomføre dialogøvelser som tematiserer foreldresamtaler om vanskelige tema

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:

• en didaktisk oppgave knyttet til tidligere faglig relevant praksiserfaring på om lag 1500 ord.


Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Muntlig fagsamtale i gruppe (3-4 studenter). Det gis individuell karakter.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2017
  • Tidligere år og semester for dette emnet