høst
2024
BLU-2017 Tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Innhold
Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:
- barnehagen som et trygt og inkluderende fellesskap for alle barn
- barnehagens ansvar og oppgaver for tidlig innsats
- barns psykiske helse, herunder barns sosiale, relasjonelle og emosjonelle kompetanse
- barnehagelærers ansvar for å iverksette og lede det allmennpedagogiske arbeidet knyttet til barn som trenger ekstra hjelp og støtte
- barnehagens ansvar for å iverksette og lede prosesser knyttet til barn som har behov for hjelp utover det allmennpedagogiske tilbudet
- barn som utsettes for omsorgssvikt, vold og overgrep
- veiledning
- observasjon og kartlegging
- foreldresamarbeid og tverrfaglig samarbeid
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- hva begrepene inkludering og tidlig innsats innebærer, og hvordan de plasserer seg i en barnehagehverdag
- barns rett og behov for et trygt og godt psykososialt miljø, herunder barnehagens betydning for barns psykiske helse
- grunnleggende syn på barn og betydning for pedagogisk praksis
- barn med behov for ekstra hjelp og støtte og barn som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep
- relevant lovverk, styringsdokumenter og lokale retningslinjer for tidlig innsats og spesialpedagogisk hjelp
- barnehagens ansvar og oppgaver knyttet til kommunalt samarbeid om tidlig innsats, samt ulike samarbeidsinstansers innsats knyttet til barn som vekker bekymring
- foreldresamarbeid og foreldres rettigheter og plikter knyttet til eget barn
- pedagogisk ledelse knyttet til faglig arbeid og ledelse av medarbeidere
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for et trygt og inkluderende fellesskap for alle barn gjennom felles opplevelser og mestring
- identifisere behov hos enkeltbarn som trenger ekstra hjelp og støtte, og på bakgrunn av faglige vurderinger kunne iverksette tiltak
- observere, kartlegge, dokumentere og iverksette tilpasset læringsmiljø for barn og barnegrupper som har behov for det
- inngå i samarbeid og dialog med foreldre og andre samarbeidspartnere om barn med særskilte behov, og gjennomføre foreldresamtaler om vanskelige tema
- reflektere over og være bevisst eget syn på og rolle overfor barn
- vurdere og utøve pedagogisk ledelse i ulike sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår målsettingen med og betydningen av tidlig innsats, og har innsikt i hvordan kommunalt samarbeid om tidlig innsats fungerer
- gjør selvstendige, faglige vurderinger knyttet til oppfølging av barn som har behov for ekstra hjelp, samt lede og iverksette tiltak på bakgrunn av dette
- forstår betydningen av tidlig foreldreinvolvering og kunne etablere et godt foreldresamarbeid
- bruker aktivt aktuelt lovverk til barnets beste
- vurderer og utøver pedagogisk ledelse og gjør etiske overveielser knyttet til tidlig innsats
- kan arbeide for å fremme et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø
- er i stand til kritisk å reflektere over og vurdere tiltak, programmer og kartleggingsverktøy
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er forelesninger og studentaktive arbeidsformer med praktiske og teoretiske tilnærminger. Vi samarbeider også med eksterne aktører.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal gjennom praksis delta i lederoppgaver og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og tema knyttet til fordypningen spesielt.
Digital læringsplattform og digitale verktøy benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 09.12.2024–12.12.2024 | 40 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Praksis | Godkjent – ikke godkjent | ||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Faglig tekst | Godkjent – ikke godkjent | ||
Webinar | Godkjent – ikke godkjent | ||
Refleksjonsnotat | Godkjent – ikke godkjent | ||
Dialogøvelser | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- I hele denne praksisperioden er pedaogisk ledelse et gjennomgående tema. Den enkelte student skal i god tid før praksis ta initiativ til, planlegge og gjennomføre et møte med sin praksislærer, enten fysisk eller digitalt. I møtet skal studenten presentere hvilken tematikk de har jobbet med i emnet så langt. Videre skal praksislærer og student sammen drøfte hva som kan være aktuelt for studenten å erfare, delta på, gjennomføre, ta ansvar for og lede gjennom de to ukene med praksis og bli enige om noen oppgaver. Dette med bakgrunn i læringsutbyttebeskrivelsene for emnet og den enkelte barnehage/barnegruppe.
- Ut fra hva det har blitt enighet om i møtet, skal studenten utarbeide en skriftlig plan for praksisperioden hvor det synliggjøres hva som skal skje av aktiviteter, observasjoner, skriftlighet, møter, prosesser, foreldresamtaler og deling/refleksjoner med medarbeidere. I planen skal det eksplisitt synliggjøres hvordan studentens lederansvar for innholdet i praksis og på avdelingen/barnehagen skal komme til syne. Planen skal leveres og godkjennes av praksislærer før oppstart praksis. Planen skal og lastes opp under oppgaver på Canvas til informasjon til faglærerne ved UiT.
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- bestått praksis i emnet
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av vitenskapelige ansatte på universitetet:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- en individuell faglig tekst om sentralt tema i emnet (omfang om lag 1500 ord)
- et webinar knyttet til sentralt tema i emnet. Studentene jobber i par. Omfang ca. 10 minutter, manus leveres skriftlig.
- Skriftlig refleksjonsnotat med utgangspunkt i teori og tematisk relevante erfaringer fra praksis, omfang ca. 1000 ord.
- gjennomføre dialogøvelser som tematiserer foreldresamtaler om vanskelige tema
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
• en didaktisk oppgave knyttet til tidligere faglig relevant praksiserfaring på om lag 1500 ord.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2017
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet