Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
BLU-2017 Tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.
Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 20. juli - 11. august via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2017 må oppgis i kommentarfeltet.
Innhold
Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:
- barnehagen som et trygt og inkluderende fellesskap for alle barn
- barnehagens ansvar og oppgaver for tidlig innsats
- barns psykiske helse, herunder barns sosiale, relasjonelle og emosjonelle kompetanse
- barnehagelærers ansvar for å iverksette og lede det allmennpedagogiske arbeidet knyttet til barn som trenger ekstra hjelp og støtte
- barnehagens ansvar for å iverksette og lede prosesser knyttet til barn som har behov for hjelp utover det allmennpedagogiske tilbudet
- barn som utsettes for omsorgssvikt, vold og overgrep
- veiledning
- observasjon og kartlegging
- foreldresamarbeid og tverrfaglig samarbeid
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- hva begrepene inkludering og tidlig innsats innebærer, og hvordan de plasserer seg i en barnehagehverdag
- barns rett og behov for et trygt og godt psykososialt miljø, herunder barnehagens betydning for barns psykiske helse
- grunnleggende syn på barn og betydning for pedagogisk praksis
- barn med behov for ekstra hjelp og støtte og barn som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep
- relevant lovverk, styringsdokumenter og lokale retningslinjer for tidlig innsats og spesialpedagogisk hjelp
- barnehagens ansvar og oppgaver knyttet til kommunalt samarbeid om tidlig innsats, samt ulike samarbeidsinstansers innsats knyttet til barn som vekker bekymring
- foreldresamarbeid og foreldres rettigheter og plikter knyttet til eget barn
- pedagogisk ledelse knyttet til faglig arbeid og ledelse av medarbeidere
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for et trygt og inkluderende fellesskap for alle barn gjennom felles opplevelser og mestring
- identifisere behov hos enkeltbarn som trenger ekstra hjelp og støtte, og på bakgrunn av faglige vurderinger kunne iverksette tiltak
- observere, kartlegge, dokumentere og iverksette tilpasset læringsmiljø for barn og barnegrupper som har behov for det
- inngå i samarbeid og dialog med foreldre og andre samarbeidspartnere om barn med særskilte behov, og gjennomføre foreldresamtaler om vanskelige tema
- reflektere over og være bevisst eget syn på og rolle overfor barn
- vurdere og utøve pedagogisk ledelse i ulike sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår målsettingen med og betydningen av tidlig innsats, og har innsikt i hvordan kommunalt samarbeid om tidlig innsats fungerer
- gjør selvstendige, faglige vurderinger knyttet til oppfølging av barn som har behov for ekstra hjelp, samt lede og iverksette tiltak på bakgrunn av dette
- forstår betydningen av tidlig foreldreinvolvering og kunne etablere et godt foreldresamarbeid
- bruker aktivt aktuelt lovverk til barnets beste
- vurderer og utøver pedagogisk ledelse og gjør etiske overveielser knyttet til tidlig innsats
- kan arbeide for å fremme et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø
- er i stand til kritisk å reflektere over og vurdere tiltak, programmer og kartleggingsverktøy
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er forelesninger og studentaktive arbeidsformer med praktiske og teoretiske tilnærminger. Vi samarbeider også med eksterne aktører.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal gjennom praksis delta i lederoppgaver og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og tema knyttet til fordypningen spesielt.
Digital læringsplattform og digitale verktøy benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.