høst
2024
BLU-2012 Språkutvikling og språkmiljø for en- og flerspråklige barn i barnehagen - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
FLU-2002 Språkstimulering og begrepsbygging 3-7-åringer 30 stpBLU-2202 Språkstimulering for en- og flerspråklige barn, 1-6 år 30 stp
FLU-2004 Småbarnspedagogikk 30 stp
Innhold
Emnet er forankret i pedagogisk og språkvitenskapelig teori om barns språkutvikling og skal gi et teoretisk grunnlag for å forstå hva språk er, og hvordan barn tilegner seg og bruker språk. Videre skal det gi innsikt i den grammatiske, semantiske og pragmatiske språkutviklingen både hos enspråklige og flerspråklige barn. Emnet skal gi oversikt over noen hovedlinjer i forskning om talespråklige ferdigheter hos enspråklige og flerspråklige barn.
Et godt språkmiljø er viktig for å sikre tidlig innsats i et forebyggende perspektiv. Utviklingen av et situasjonsuavhengig språk som grunnlag for læring vil stå sentralt i emnet. Det vil være fokus på teoretisk grunnlag for praktisk språkarbeid i forbindelse med observasjon, vurdering og stimulering til utvikling av muntlig språk i barnehagen.
Emnet vil også rette oppmerksomhet mot samarbeid med foreldre, faglig veiledning av personalet og utvikling av arbeid med språkmiljø på institusjonsnivå.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- barns språkmiljø
- barns muntlige og skriftlige språkutvikling
- flerspråklig utvikling
- det flerspråklige Nord-Norge
- og betydningen av tidlig pedagogisk innsats i et forebyggende perspektiv
- etiske problemstillinger knyttet til observasjon og kartlegging av individuelle ferdigheter
- samtale (barn-barn og barn-voksen) og barns fortellekompetanse og bruk av situasjonsuavhengig språk
- språkets betydning for barns lekekompetanse, særlig i et flerspråklig perspektiv
- læringsteori og dens betydning for arbeid med språk i barnehagen
- samarbeid mellom barnehage og hjem, og barnehage og offentlige instanser
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere barns muntlige språk
- observere og kartlegge barns språkmiljø og barnehagens språkmiljø, og veilede personalet i arbeidet med språkmiljøet
- vurdere utvalg og bruk av verktøy for observasjon og kartlegging av språk
- stimulere barns samtaleferdigheter og fortellekompetanse og bruk av et situasjonsuavhengig språk
- legge til rette for og støtte barns språklige kompetanse i ulike typer lek
- veilede foreldre og barnehagepersonalet
- lede arbeid med språk i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten:
- anvender teorier om språkutvikling i praktisk arbeid ved en- og flerspråklig utvikling
- forstår sammenhengen mellom språkutvikling, lek og læring
- reflekterer over betydningen av et godt språkmiljø for barns utvikling
- reflekterer over og arbeider med flerspråklige barns utvikling av norsk språk og støtte deres bruk av morsmål
- kan ta ansvar for samarbeid med foreldre om barns språkutvikling
- kan gi faglig begrunnet veiledning til personalet og samarbeide faglig med eksterne instanser om barns språk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er studentaktive læringsformer og lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 09.12.2024 09:00 (Utlevering) 13.12.2024 14:00 (Innlevering) |
4 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: praksis | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: refleksjonsnotat | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: nettdiskusjon | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: faktaprøve | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
- bestått praksis i emnet
studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- kartlegging av språkmiljøet i en barnegruppe/avdeling/base. Kartleggingen gjennomføres i samarbeid med en medarbeider der studenten har en veiledende rolle. Tema for kartleggingen velges i samråd med praksislærer. Det skrives et refleksjonsnotat (inntil 1500 ord)
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 1000 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- individuelt refleksjonsnotat på inntil 1000 ord knyttet til opptak av barnespråk på inntil 1 minutt som transkriberes. Det må innhentes samtykke fra barn og foreldre før opptaket. Innhold i refleksjonsnotatet spesifiseres av faglærer
- deltakelse i nettdiskusjon med medstudenter og faglærer om emnet flerspråklighet. Hver student deltar med minimum ett eget innlegg og én kommentar til andres innlegg
- bestått faktaprøve
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til tidligere praksiserfaring (om lag 1500 ord)
- Om emnet
- Studiested: Finnsnes |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2012
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet