Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
BLU-2012 Språkutvikling og språkmiljø for en- og flerspråklige barn i barnehagen - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.
Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 20. juli - 11. august via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2012 må oppgis i kommentarfeltet.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet er forankret i pedagogisk og språkvitenskapelig teori om barns språkutvikling og skal gi et teoretisk grunnlag for å forstå hva språk er, og hvordan barn tilegner seg og bruker språk. Videre skal det gi innsikt i den grammatiske, semantiske og pragmatiske språkutviklingen både hos enspråklige og flerspråklige barn. Emnet skal gi oversikt over noen hovedlinjer i forskning om talespråklige ferdigheter hos enspråklige og flerspråklige barn.
Et godt språkmiljø er viktig for å sikre tidlig innsats i et forebyggende perspektiv. Utviklingen av et situasjonsuavhengig språk som grunnlag for læring vil stå sentralt i emnet. Det vil være fokus på teoretisk grunnlag for praktisk språkarbeid i forbindelse med observasjon, vurdering og stimulering til utvikling av muntlig språk i barnehagen.
Emnet vil også rette oppmerksomhet mot samarbeid med foreldre, faglig veiledning av personalet og utvikling av arbeid med språkmiljø på institusjonsnivå.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- barns språkmiljø
- barns muntlige og skriftlige språkutvikling
- flerspråklig utvikling
- det flerspråklige Nord-Norge
- og betydningen av tidlig pedagogisk innsats i et forebyggende perspektiv
- etiske problemstillinger knyttet til observasjon og kartlegging av individuelle ferdigheter
- samtale (barn-barn og barn-voksen) og barns fortellekompetanse og bruk av situasjonsuavhengig språk
- språkets betydning for barns lekekompetanse, særlig i et flerspråklig perspektiv
- læringsteori og dens betydning for arbeid med språk i barnehagen
- samarbeid mellom barnehage og hjem, og barnehage og offentlige instanser
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere barns muntlige språk
- observere og kartlegge barns språkmiljø og barnehagens språkmiljø, og veilede personalet i arbeidet med språkmiljøet
- vurdere utvalg og bruk av verktøy for observasjon og kartlegging av språk
- stimulere barns samtaleferdigheter og fortellekompetanse og bruk av et situasjonsuavhengig språk
- legge til rette for og støtte barns språklige kompetanse i ulike typer lek
- veilede foreldre og barnehagepersonalet
- lede arbeid med språk i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten:
- anvender teorier om språkutvikling i praktisk arbeid ved en- og flerspråklig utvikling
- forstår sammenhengen mellom språkutvikling, lek og læring
- reflekterer over betydningen av et godt språkmiljø for barns utvikling
- reflekterer over og arbeider med flerspråklige barns utvikling av norsk språk og støtte deres bruk av morsmål
- kan ta ansvar for samarbeid med foreldre om barns språkutvikling
- kan gi faglig begrunnet veiledning til personalet og samarbeide faglig med eksterne instanser om barns språk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er studentaktive læringsformer og lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.