Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

BLU-2012 Språkutvikling og språkmiljø for en- og flerspråklige barn i barnehagen - 30 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 20. juli - 11. august via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2012 må oppgis i kommentarfeltet.


Studiepoengreduksjon

FLU-2004 Småbarnspedagogikk 30 stp

Innhold

Emnet er forankret i pedagogisk og språkvitenskapelig teori om barns språkutvikling og skal gi et teoretisk grunnlag for å forstå hva språk er, og hvordan barn tilegner seg og bruker språk. Videre skal det gi innsikt i den grammatiske, semantiske og pragmatiske språkutviklingen både hos enspråklige og flerspråklige barn. Emnet skal gi oversikt over noen hovedlinjer i forskning om talespråklige ferdigheter hos enspråklige og flerspråklige barn.

Et godt språkmiljø er viktig for å sikre tidlig innsats i et forebyggende perspektiv. Utviklingen av et situasjonsuavhengig språk som grunnlag for læring vil stå sentralt i emnet. Det vil være fokus på teoretisk grunnlag for praktisk språkarbeid i forbindelse med observasjon, vurdering og stimulering til utvikling av muntlig språk i barnehagen.

Emnet vil også rette oppmerksomhet mot samarbeid med foreldre, faglig veiledning av personalet og utvikling av arbeid med språkmiljø på institusjonsnivå.

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Generell kompetanse

Studenten:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er studentaktive læringsformer og lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.