vår 2025
STV-2004 Organisasjonsteori: Endring og ledelse - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

STATSV-201 Offentlig politikk og organisasjonsteori 10 stp

Innhold

Med bakgrunn i ulike organisasjonsteoretiske perspektiver belyses betingelsene for å endre organisasjoner, lederens rolle i endringsprosesser, og konsekvensene av slike endringer.

Følgende delemner belyses:

  • Organisasjonsperspektiver som analyseverktøy: et rasjonelt, naturlig og åpent perspektiv
  • Effekter av reform- og endringsforsøk
  • Introduksjon av en skandinavisk tilnærming til endringsprosesser: skandinavisk nyinstitusjonalisme
  • Ledelse i og av endringsprosesser: institusjonell ledelse, transformasjonsledelse og transaksjonsledelse
  • Empiriske studier av endringsprosesser

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • ulike organisasjonsteoretiske perspektiver, deres forutsetninger og anvendelsesområder
  • reformers drivkrefter, innhold og effekter, og kan gi relevante eksempler på slike
  • nyere perspektiver på endring av organisasjoner, herunder skandinavisk institusjonalisme
  • nyere lederskapsteorier som: karismatisk ledelse og transformasjonsledelse, og har kjennskap til forskningen om ledelse i offentlige organisasjoner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ulike organisasjonsteoretiske perspektiver i analyse av konkrete reformforsøk, og peke på begrunnelser, fokus og effekter av slike
  • peke på mulige forklaringer på ulike endringsutfall med bakgrunn i egne analyser
  • identifisere og analysere ledelsesrelaterte betingelser og forutsetninger i endringsprosesser

Kompetanse

  • foreta en kritisk vurdering av evalueringer/studier av reformer og reformforsøk i ulike organisasjoner
  • bidra til analyse av reformer og reformforsøk, og utveksle synspunkter med andre på bakgrunn av disse
  • formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, og samtidig forholde seg til fagets begrensninger og generelle etiske problemstillinger

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningen foregår på norsk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

10 dobbeltimer med forelesning (totalt 20 timer).

Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 02.05.2025 09:00 (Utlevering)
12.05.2025 14:00 (Innlevering)
10 Dager A–E, stryk F
UiTs samleside om eksamen

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: STV-2004
  • Tidligere år og semester for dette emnet