vår 2025
SOK-2030 Næringsøkonomi og konkurransestrategi - 10 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SØ-105 Makroøkonomi 5 stp
SØ-103 Anvendt økonomi 5 stp
SØ-201 Samfunnsøkonomi mellomfagstillegg 10 stp
SØ-221 Samfunnsøkonomi fullt mellomfag 10 stp
BED-3014 Konkurransestrategi 10 stp

Innhold

En grunnleggende forståelse av hvordan markeder og bransjer fungerer er viktig kunnskap både for bedrifter som skal utforme en strategi for å overleve og tjene penger i markedet, og for myndigheter som skal påse at markedene fungerer på en god måte sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Kurset tar blant annet for seg bedriftenes valg av strategi når de skal forholde seg til andre aktører: leverandører, kunder, konkurrenter og myndigheter.

Python brukes som verktøy i kurset


Hva lærer du

KUNNSKAP

Kandidaten:

  • Har bred kunnskap om næringsøkonomiske teorier og hvordan dette kan benyttes for å analysere strategisk interaksjon mellom bedrifter.
  • Har kunnskap om hvordan Python brukes i formell og anvendt næringsøkonomisk analyse.

FERDIGHETER

Kandidaten:

  • Kan anvende næringsøkonomiske modeller på grunnleggende praktiske og teoretiske problemstillinger, for eksempel:
    • Kan analysere konkurranseforhold og øvrige rammebetingelser som påvirker bedrifters tilpasning og likevekt i markedet, samt hvilke elementer som påvirker bedrifters valg av strategier i forhold til ulike andre aktører.
    • Kan vurdere hvordan bedrifter strategisk kan opptre i markeder for å oppnå konkurransefordeler og/eller redusert konkurranse.
    • Kan redegjøre for hvordan ulike former for nærings- og konkurransepolitikk kan påvirke bedrifters atferd, samt kan utvikle en strategi tilpasset bedriftens posisjon i markedet og de konkurranseforhold bedriften opererer under.
  • Kan reflektere over egen faglig utøvelse innenfor næringsøkonomisk analyse og justere denne under veiledning.
  • Kan anvende relevante dataverktøy, som Python, til å lage grafisk illustrasjon og matematisk analyse for å analysere grunnleggende konkurransestrategiske problemstillinger.

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten:

  • Har generell kunnskap over feltet konkurransestrategi og kan bidra til å utforme en strategi for bedriften som er tilpasset både markedssituasjonen og konkurranseforholdene som bedriften står overfor.
  • Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor næringsøkonomisk analyse alene og som deltaker i en gruppe.
  • Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor næringsøkonomisk analyse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningsformen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner og tilbakemeldinger, med fokus på problembasert læringsmetode. Studentene må påregne å delta i obligatorisk gruppearbeid.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Mappevurdering A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Muntlig presentasjon Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

For å få mappen vurdert må studenter bestå et arbeidskrav i form av en muntlig presentasjon

Mer info om mappevurdering

Mappen består av to skriftlige oppgaver som besvares gjennom semesteret.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: SOK-2030
  • Tidligere år og semester for dette emnet