Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SOK-2030 Næringsøkonomi og konkurransestrategi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Studiepoengreduksjon
Innhold
En grunnleggende forståelse av hvordan markeder og bransjer fungerer er viktig kunnskap både for bedrifter som skal utforme en strategi for å overleve og tjene penger i markedet, og for myndigheter som skal påse at markedene fungerer på en god måte sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Kurset tar blant annet for seg bedriftenes valg av strategi når de skal forholde seg til andre aktører: leverandører, kunder, konkurrenter og myndigheter.
Python brukes som verktøy i kurset
Hva lærer du
KUNNSKAP
Kandidaten:
- Har bred kunnskap om næringsøkonomiske teorier og hvordan dette kan benyttes for å analysere strategisk interaksjon mellom bedrifter.
- Har kunnskap om hvordan Python brukes i formell og anvendt næringsøkonomisk analyse.
FERDIGHETER
Kandidaten:
- Kan anvende næringsøkonomiske modeller på grunnleggende praktiske og teoretiske problemstillinger, for eksempel:
- Kan analysere konkurranseforhold og øvrige rammebetingelser som påvirker bedrifters tilpasning og likevekt i markedet, samt hvilke elementer som påvirker bedrifters valg av strategier i forhold til ulike andre aktører.
- Kan vurdere hvordan bedrifter strategisk kan opptre i markeder for å oppnå konkurransefordeler og/eller redusert konkurranse.
- Kan redegjøre for hvordan ulike former for nærings- og konkurransepolitikk kan påvirke bedrifters atferd, samt kan utvikle en strategi tilpasset bedriftens posisjon i markedet og de konkurranseforhold bedriften opererer under.
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse innenfor næringsøkonomisk analyse og justere denne under veiledning.
- Kan anvende relevante dataverktøy, som Python, til å lage grafisk illustrasjon og matematisk analyse for å analysere grunnleggende konkurransestrategiske problemstillinger.
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten:
- Har generell kunnskap over feltet konkurransestrategi og kan bidra til å utforme en strategi for bedriften som er tilpasset både markedssituasjonen og konkurranseforholdene som bedriften står overfor.
- Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor næringsøkonomisk analyse alene og som deltaker i en gruppe.
- Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor næringsøkonomisk analyse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.