høst
2024
PSY-1703 Læringspsykologi - 10 stp
Innhold
Emnet fokuserer på læring og hvordan atferd endres som følge av erfaring. Læring ses i alle faser av livet og på alle viktige arenaer, som i hjemmet, i skole og undervisning, og i arbeidslivet, og angår både normalatferd og psykopatologi. Psykologisk behandling har som siktemål å skape endring, og baserer seg derfor ofte på kjente læringsprinsipper.
Emnet tar for seg utvalgte temaer der læringsprinsipper inngår, og belyser disse både empirisk/teoretisk og anvendt. Eksempler kan være atferdsproblemer, mobbing, prokrastinering, læringsstrategier, forhold som fremmer eller hemmer læringsmulighet, selvkontroll/selvregulering, mestring, smerteatferd, søvn, samt utvalgte kliniske temaer, så som fobier, angst og depresjon. Her gis også orientering om terapeutiske metoder som baserer seg på læringsprinsipper.
I undervisningen fokuserer emnet både på forebyggende, helsefremmende tenkning, samt på intervensjoner og terapi. I denne sammenheng berøres krav som stilles til forebyggende og terapeutiske tiltak, inkludert prinsipper for evaluering av slike, samt prinsipper for evidensbasert psykologisk behandling.
Hva lærer du
Kunnskap
- Kjenne til grunnleggende mekanismer i læring og atferdsendring samt deres teoretiske og forskningsmessige forankring
- Kjenne til viktige anvendelsesområder for læringsprinsipper og pedagogiske prinsipper
Ferdigheter
- Kunne bruke læringspsykologisk/pedagogisk kunnskap i forståelsen av ulike dagliglivserfaringer, problemområder og kliniske temaer
- Kunne identifisere og kommunisere grunnleggende ideer og prinsipper fra læringspsykologi/pedagogisk psykologi
- Kunne identifisere og kommunisere hvordan grunnleggende ideer og prinsipper fra læringspsykologi/pedagogisk psykologi kan brukes i design av både forskning og praksis knyttet til forebygging og planlagt endring
Kompetanse
- Forsterket kompetanse i å lese, diskutere, skrive og presentere hovedideene fra publisert forskning
- Selvstendig relatere innholdet i en tekst til annen læringspsykologisk forskning og praksis
- Forsterket kompetanse i å kunne sammenligne og vurdere læringsteorier, -prinsipper, -mekanismer og -begrep
- Etablere en grunnleggende kompetanse i å anvende forskningsbaserte læringspsykologiske/pedagogiske prinsipper i forståelse av atferd, både normal og klinisk
Undervisning
Undervisningen består i stor grad av diskusjoner og gruppeoppgaver, gjerne basert på forskningsartikler studentene har lest på forhånd. Det forventes at studentene deltar aktivt gjennom hele semesteret. I tillegg skal alle gjennomføre gruppevis mikroundervisning om et læringspsykologisk temaTimeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 02.12.2024 09:00 |
4 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Mikroundervisning | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PSY-1703
- Ansvarlig enhet
- Institutt for psykologi
- Tidligere år og semester for dette emnet