høst 2025
PRO-2804 LEAN produksjon - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.

Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:

  • generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
  • bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
  • 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger

*For å få opptak til enkeltemner på grunnlag av Y-veien, må søkeren oppfylle opptakskriteriene for Y-vei til studieprogrammet som emnet inngår i. I tillegg må søkeren oppfylle eventuelle forkunnskapskrav som er spesifisert for det konkrete emnet de søker opptak til. Det gis begrenset studierett til det spesifikke emnet - på samme måte som realkompetansesøkere.

Søknadskode: 9391


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PRO-2500 Industriell LEAN-metodikk for produksjon og tjenester 10 stp

Innhold

I Del 1 diskuteres produksjonssystemet Lean. Vi introduserer House of Lean Production, som emnet er organisert rundt. De åtte typene muda (sløsing) blir illustrert. De relaterte begrepene mura (variasjon) og muri (belastning) er også illustrert. Et sentralt mål med Lean produksjon er å forbedre lønnsomheten ved å redusere sløsing.

Del 2 omhandler stabilitet, grunnlaget for Lean-systemet. Standarder i Lean-systemet står i kontrast til konvensjonelle standarder. Begrepet visuell ledelse introduseres. 5S, et system for organisering og standardisering på arbeidsplassen, er beskrevet. Totalt produktivt vedlikehold (TPM) er nøkkelen til maskinstabilitet.

Del 3 omhandler standardisert arbeid. Lean produksjon ser på standardisert arbeid annerledes enn industriteknikk. Elementene i standardisert arbeid er illustrert. Hensikten med standardisert arbeid er kaizen.

Del 4 omhandler just-in-time-levering av deler og produkter, nøkkelen til å redusere overproduksjon, materiale på lager og defekter. Begrepene kontinuerlig flyt og trekk diskuteres. Kanban-systemet er beskrevet i detalj, inkludert ulike typer kanban og de seks kanban-reglene. De tre typene trekksystemer er beskrevet. Produksjonsutjevning er en forutsetning for flyt og trekk. Verdistrømkartlegging demonstreres ved hjelp av en casestudie.

Del 5 tar for seg jidoka-prinsippet. Jidoka innebærer å utvikle prosesser som er kapable og ikke overfører feil til neste prosess. Poka-yoke-prinsippet, et paradigmeskifte utover statistisk prosesskontroll, er skissert. Jidokas rolle i å støtte stabilitet og kontinuerlig flyt forklares. Forholdet mellom jidoka, visuell ledelse og involvering belyses.

Del 6 tar for seg involvering, hjertet i Lean-systemet. Kaizen-sirkelaktivitet, praktisk kaizen-trening og forslagssystemer er beskrevet i detalj. Lederens og veilederens rolle i å støtte og opprettholde involvering fremheves.

Del 7 beskriver hoshin-planlegging, nervesystemet til Lean-produksjon. Hoshin-planleggingssystemet omfatter plan-do-check-act (PDCA), catchball, nemawashi, kontrollavdelingskonseptet og A3-tenkning, som hver er diskutert i dette kapittelet. Hoshin planlegging beskrives som et trekke-system; det vil si at visjonen vår trekker oss inn i fremtiden.

Del 8 tar for seg kulturen til Lean-produksjon. Hjørnesteinene er PDCA, standardisering, visuell ledelse, teamarbeid, paradoks og intensitet. Lean produksjon handler om å gjøre, eller følge en vei, som må tilnærmes med en ånd av ydmykhet og livslang læring.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal kandidaten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • Forstå Lean-prinsipper: Kandidaten skal få en omfattende forståelse av prinsippene og filosofien til Lean-produksjon, inkludert dens historiske utvikling og nøkkelbegreper som sløsing, kontinuerlig forbedring og verdiskaping.
  • Identifisere og eliminere sløsing: Kandidaten skal lære å identifisere de åtte formene sløsing (muda) i produksjonsprosesser og utvikle strategier for å eliminere dem, og dermed forbedre effektiviteten og produktiviteten.
  • Implementering av Lean-verktøy: Kandidaten vil bli kjent med viktige Lean-verktøy og teknikker som 5S, visuell ledelse, totalt produktivt vedlikehold (TPM), standardisert arbeid og just-in-time (JIT) produksjon. Kandidaten vil lære hvordan han bruker disse verktøyene i ulike produksjonsinnstillinger.
  • Forbedre prosessstabilitet og kvalitet: Kandidaten skal forstå viktigheten av prosessstabilitet og kvalitet i Lean produksjon. Kandidaten vil lære om jidoka (automatisering med et menneskelig sinn) og poka-yoke (feilsikring) for å sikre feilfrie prosesser.
  • Utvikle problemløsningsferdigheter: Gjennom studiet av Lean-metoder vil kandidaten forbedre sine problemløsningsferdigheter, lære å bruke teknikker som PDCA (Plan-Do-Check-Act) sykluser, rotårsaksanalyse og kontinuerlig forbedring (kaizen).
  • Strategisk planlegging og Hoshin Kanri: Kandidaten vil få innsikt i strategisk planlegging og lære hvordan han kan tilpasse organisatoriske mål til daglige aktiviteter og sikre effektiv gjennomføring av strategiske initiativer.
  • Fremme en Lean-kultur: Kandidaten vil forstå de kulturelle aspektene ved Lean-produksjon, inkludert viktigheten av teamarbeid, ansattes involvering og lederskap for å fremme en Lean-kultur i en organisasjon.
  • Utvikle en tilnærming til systemtenkning: Kandidaten skal lære å se produksjonssystemer helhetlig, forstå den gjensidige avhengigheten i prosesser og hvordan man kan optimalisere hele verdistrømmen i stedet for isolerte deler.
  • Forberedelse til utfordringer i den virkelige verden: Ved å studere eksempler fra den virkelige verden og praktiske anvendelser av Lean-prinsipper, vil kandidaten være bedre forberedt på å takle utfordringer i sin fremtidige ingeniørkarrierere, og drive forbedringer og effektivitet i organisasjonen sin.

Ferdigheter:

Disse læringsutbyttene vil utstyre ingeniørstudenter med kunnskapen og ferdighetene som er nødvendige for å implementere Lean-produksjonsteknikker effektivt, og bidra til suksess og konkurranseevne på deres fremtidige arbeidsplasser.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen kombinerer nettbasert undervisning med aktiviteter på campus Narvik.

  • Forhåndsinspilte videoer på nett
  • Digitale møter på nett til avtalte tidspunkt
  • Arbeid med oppgaver under veiledning
  • Gruppearbeid i klasserom for studenter i Narvik
  • Digitalt gruppearbeid for studenter utenfor Narvik

Det arrangeres en eller to samlinger som hver består av inntil fire dager. På samlingene vil det gjennomføres praktiske øvinger og gruppearbeid, eventuelt ekskursjon til bedrift. Den siste samlinga vil være grunnlag for prosjektoppgaven og har krav om tilstedeværelse.

Undervisnings- og eksamenspråk er norsk, men engelsk kan forekomme. Både engelsk og norsk pensummateriale.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 5/10 4 Timer A–E, stryk F
Oppgave 5/10 A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Innleveringsoppgaver Godkjent – ikke godkjent
Samling i Narvik Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Det er krav om tilstedeværelse ved samlingen knyttet til prosjektoppgaven for å få rett til vurdering i emnet.

Før første samling er det 1 obligatorisk innlevering som må være godkjent for å få rett til vurdering i emnet.


Mer info om vurderingsform oppgave

En skriftlig prosjektoppgave.

Kontinuasjonseksamen

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte hjemmeeksamen i dette emnet. Ny prosjektoppgave skal da ikke leveres.
  • Om emnet
  • Studiested: Nettstudium | Narvik |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PRO-2804
  • Tidligere år og semester for dette emnet