høst 2025
PFF-5070 Fordypning fagdidaktikk del 2 - deltid - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt praktisk pedagogisk utdanning trinn 8-13 deltid og kan ikke tas som enkeltemne

Opptakskrav

Krever PFF-5040 (fordypning fagdidaktikk del I)

Innhold

Emnet er et fordypningsemne i fagdidaktikk. Med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter fra del I i fordypning fagdidaktikk (PFF-5040) og øvre fagdidaktikkemner (del I), får studentene mulighet til å fordype seg i avanserte og relevante fagdidaktiske problemstillinger i sitt undervisningsfag.

Emnet har 3 hovedområder. (1) Hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. (2) profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på generativ KI, herunder digitale læremidler som brukes i skolen og hvilken funksjon disse læremidlene kan sies å ha, (3) kvalitetsbegrepet i nasjon og internasjonal utdanningsforskning.

Videre vil det i emnet legges opp til aktivt arbeid med avanserte problemstillinger direkte knyttet til students undervisningsfag, både individuelt og i grupper innenfor eget fagområde, og med medstudenter med annen fagbakgrunn.

Undervisninga i emnet fordeles derfor på følgende temaer:

  • Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på generativ KI
  • Kvalitetsbegrepet i nasjonal og internasjonal utdanningsforskning

Hva lærer du

Kunnskaper

Studenten:

  • har inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap
  • avansert kunnskap om problemstillinger og muligheter knyttet til generativ KI i sitt undervisningsfag
  • har kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole
  • har inngående kunnskap om samiske perspektiver i klasserommet generelt og i sitt undervisningsfag
  • har inngående kunnskap om og innsikt i problemstillinger knyttet til kvalitetsbegrepet i nasjonal og internasjonal utdanningsforskning

Ferdigheter 

Studenten kan:

  • bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
  • bidra til nytenking i forbindelse med fremvekst av generativ KI i sitt undervisningsfag
  • fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole
  • arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet i klasserommet, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng
  • finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutvikling

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk, noe engelsk kan forekomme. For studenter med opptak med engelsk som undervisningsfag, er eksamensspråk engelsk.

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, digitale undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Timeplan

Mer info om arbeidskrav

  • 80% oppmøte til undervisning
  • Innlevering av utdypende disposisjon for fordypningstema

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: PFF-5070
  • Tidligere år og semester for dette emnet