høst
2025
PFF-5070 Fordypning fagdidaktikk del 2 - deltid - 7.5 stp
Innhold
Emnet er et fordypningsemne i fagdidaktikk. Med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter fra del I i fordypning fagdidaktikk (PFF-5040) og øvre fagdidaktikkemner (del I), får studentene mulighet til å fordype seg i avanserte og relevante fagdidaktiske problemstillinger i sitt undervisningsfag.
Emnet har 3 hovedområder. (1) Hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. (2) profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på generativ KI, herunder digitale læremidler som brukes i skolen og hvilken funksjon disse læremidlene kan sies å ha, (3) kvalitetsbegrepet i nasjon og internasjonal utdanningsforskning.
Videre vil det i emnet legges opp til aktivt arbeid med avanserte problemstillinger direkte knyttet til students undervisningsfag, både individuelt og i grupper innenfor eget fagområde, og med medstudenter med annen fagbakgrunn.
Undervisninga i emnet fordeles derfor på følgende temaer:
- Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
- Profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på generativ KI
- Kvalitetsbegrepet i nasjonal og internasjonal utdanningsforskning
Hva lærer du
Kunnskaper
Studenten:
- har inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap
- avansert kunnskap om problemstillinger og muligheter knyttet til generativ KI i sitt undervisningsfag
- har kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole
- har inngående kunnskap om samiske perspektiver i klasserommet generelt og i sitt undervisningsfag
- har inngående kunnskap om og innsikt i problemstillinger knyttet til kvalitetsbegrepet i nasjonal og internasjonal utdanningsforskning
Ferdigheter
Studenten kan:
- bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
- bidra til nytenking i forbindelse med fremvekst av generativ KI i sitt undervisningsfag
- fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole
- arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet i klasserommet, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng
- finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutvikling
Timeplan
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 7.5
- Emnekode: PFF-5070
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet