vår
2025
PFF-5040 Felles fordypning del 1 - 7.5 stp
Innhold
I emnet fordypning i fagdidaktikk (del I) gis studentene mulighet til å fordype seg i fagdidaktiske problemstillinger relevant for eget undervisningsfag. Arbeid med dybdelæring og tverrfaglig samarbeid står sentralt i emnet, og i tillegg vil studentene arbeide med å få en mer inngående forståelse av hvordan en kan jobbe med grunnleggende ferdigheter på fagenes premisser. I emnet vil det legges opp til aktivt arbeid med problemstillinger, både individuelt og i grupper innenfor eget fagområde, og med medstudenter med annen fagbakgrunn. Fokuset i emnet er på følgende temaer:
- Grunnleggende ferdigheter i fag/ læreplaner i fag
- Tverrfaglighet i læreplanverket og tverrfaglige tema i læreplaner i spesifikke fag
- Dybdelæring og kompetansebegrepet
- Aktive læringsmetoder
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Studenten har kunnskap om og innsikt i sentrale sider ved arbeid med grunnleggende ferdigheter i eget undervisningsfag
- Studenten har inngående kunnskap om tverrfaglige temaer i gjeldende læreplanverk
- Studenten har avansert forståelse av begrepene dybdelæring og kompetanse, slik de anvendes i gjeldende læreplanverk
- Studenten har kunnskap om ulike aktive arbeidsmetoder og kan begrunne didaktiske valg av metoder i undervisninga
Ferdigheter
- Studenten kan analysere læreplanverket og se hvilke muligheter som ligger i de tverrfaglige temaene
- Studenten kan utvikle, analysere og fordype seg i fagdidaktiske problemstillinger
- Studenten kan anvende spesifikke kunnskaper om grunnleggende ferdigheter i planlegging, tilpasning og gjennomføring av undervisning
Kompetanse
- Studenten kan kommuniserer om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor sitt fagområde, både med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
- Studenten kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser når det gjelder tverrfaglig arbeid og arbeid med grunnleggende ferdigheter i tråd med læreplanverkets målsettinger
- Studenten kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- og utviklingsarbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 13.05.2025 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
80% oppmøte til undervisning | Godkjent – ikke godkjent | |
Innlevering av tema og problemstilling innen frist | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig presentasjon for medstudenter | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 7.5
- Emnekode: PFF-5040
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet