| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
PFF-5040 Felles fordypning del 1 - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
I emnet fordypning i fagdidaktikk (del I) gis studentene mulighet til å fordype seg i fagdidaktiske problemstillinger relevant for eget undervisningsfag. Arbeid med dybdelæring og tverrfaglig samarbeid står sentralt i emnet, og i tillegg vil studentene arbeide med å få en mer inngående forståelse av hvordan en kan jobbe med grunnleggende ferdigheter på fagenes premisser. I emnet vil det legges opp til aktivt arbeid med problemstillinger, både individuelt og i grupper innenfor eget fagområde, og med medstudenter med annen fagbakgrunn. Fokuset i emnet er på følgende temaer:
- Grunnleggende ferdigheter i fag/ læreplaner i fag
- Tverrfaglighet i læreplanverket og tverrfaglige tema i læreplaner i spesifikke fag
- Dybdelæring og kompetansebegrepet
- Aktive læringsmetoder
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Studenten har kunnskap om og innsikt i sentrale sider ved arbeid med grunnleggende ferdigheter i eget undervisningsfag
- Studenten har inngående kunnskap om tverrfaglige temaer i gjeldende læreplanverk
- Studenten har avansert forståelse av begrepene dybdelæring og kompetanse, slik de anvendes i gjeldende læreplanverk
- Studenten har kunnskap om ulike aktive arbeidsmetoder og kan begrunne didaktiske valg av metoder i undervisninga
Ferdigheter
- Studenten kan analysere læreplanverket og se hvilke muligheter som ligger i de tverrfaglige temaene
- Studenten kan utvikle, analysere og fordype seg i fagdidaktiske problemstillinger
- Studenten kan anvende spesifikke kunnskaper om grunnleggende ferdigheter i planlegging, tilpasning og gjennomføring av undervisning
Kompetanse
- Studenten kan kommuniserer om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor sitt fagområde, både med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
- Studenten kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser når det gjelder tverrfaglig arbeid og arbeid med grunnleggende ferdigheter i tråd med læreplanverkets målsettinger
- Studenten kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- og utviklingsarbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk, noe engelsk kan forekomme.
Undervisning
Forelesninger, studentaktive arbeidsmetoder,.