vår
2025
PED-1014 Relasjonsvansker og psykososial problematferd - 10 stp
Innhold
Emnet vil gi studentene kunnskaper om barns vansker i relasjon og samspill med andre barn og voksne. Det gis et innblikk i ulike årsaksfaktorer til vanskene, vanskenes ytringsformer samt innsikt i hvordan skole og barnehage kan forebygge og tilrettelegge for læring og utvikling for barn med relasjonsvansker og psykososiale atferdsvansker. Faktorer både på individ og systemnivå vil bli vektlagt.Anbefalte forkunnskaper
EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, FIL-0702 Examen philosophicum, nettbasert, FIL-0704 Examen philosophicum, nettbasert med samlinger, PED-0001 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk, PED-0700 Examen paedagogicum, PED-1001 Pedagogisk psykologiHva lærer du
Kunnskap:
Etter bestått emne skal studentene ha følgende kunnskap om:
- Sentrale begreper og teorier innen vanskeområdet.
- Årsaksfaktorer
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Vanskenes ytringsformer.
- Innadvendte- og utagerende barn og unge.
- Svikt i sosial kompetanse.
- Omsorgssvikt
- Skolevegring
- Mobbing
- Forebygging
- Tidlig innsats
- Tiltak og evaluering av tiltak
Ferdigheter:
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle ferdigheter til å:
- Reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet.
- Kunne begrunne valg av tiltak og tilrettelegging.
- Anvende faglige kunnskaper.
Generell kompetanse:
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle kompetanse til å:
- Planlegge tiltak.
- Utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen det spesialpedagogiske fag og forskningsområder
- Kunne analysere konkrete spesialpedagogiske problemer
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 16.05.2025 09:00 |
6 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Muntlig framlegg på seminar | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig framlegg | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- Finne frem til og presentere for medstudenter, en relevant og aktuell forskningsartikkel som er publisert i løpet av de siste 10 år, med egne betraktninger knyttet til funn presentert i artikkelen.
- Skriftlig fremlegg over oppgitt emne - lengde 1.800-2.300 ord. Fremlegget leveres innen oppgitt frist.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1014
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet