Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
PED-1014 Relasjonsvansker og psykososial problematferd - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk på studieretning spesialpedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet vil gi studentene kunnskaper om barns vansker i relasjon og samspill med andre barn og voksne. Det gis et innblikk i ulike årsaksfaktorer til vanskene, vanskenes ytringsformer samt innsikt i hvordan skole og barnehage kan forebygge og tilrettelegge for læring og utvikling for barn med relasjonsvansker og psykososiale atferdsvansker. Faktorer både på individ og systemnivå vil bli vektlagt.
Hva lærer du
Kunnskap:
Etter bestått emne skal studentene ha følgende kunnskap om:
- Sentrale begreper og teorier innen vanskeområdet.
- Årsaksfaktorer
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Vanskenes ytringsformer.
- Innadvendte- og utagerende barn og unge.
- Svikt i sosial kompetanse.
- Omsorgssvikt
- Skolevegring
- Mobbing
- Forebygging
- Tidlig innsats
- Tiltak og evaluering av tiltak
Ferdigheter:
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle ferdigheter til å:
- Reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet.
- Kunne begrunne valg av tiltak og tilrettelegging.
- Anvende faglige kunnskaper.
Generell kompetanse:
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle kompetanse til å:
- Planlegge tiltak.
- Utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen det spesialpedagogiske fag og forskningsområder
- Kunne analysere konkrete spesialpedagogiske problemer
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer.