vår 2026
PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv - 20 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk. Emne kan tas som valgemne i bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-1012 Lærevansker i individ og systemperspektiv 10 stp

Innhold

Undervisningen vil gi en innføring i temaene:

  • begrepene læring og lærevansker.
  • ulike teoretiske perspektiver på lærevansker.
  • spesifikke lærevansker som språk- og kommunikasjonsvansker: lese- og skrivevansker, matematikkvansker
  • generelle lærevansker som utviklingshemming og autismespekterforstyrrelser
  • sosiale og emosjonelle vansker
  • syns- og hørselstap.

Emnet vil gi et innblikk i lærevansker hos barn og unge i gruppene som er nevnt ovenfor og i grupper med sammensatte vansker. Det vil bli gitt en oversikt over vanskenes ytringsformer, årsaksforhold og tiltak.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper om:

  • ulike lærevansker hos barn og unge
  • ytringsformer, omfang og årsaksforhold av ulike lærevansker
  • forebygging av og tiltak for ulike lærevansker
  • sentrale begreper knyttet til lærevansker 
  • Sentrale lov og avtaleverk

Ferdigheter:

  • kunne redegjøre skriftlig og muntlig for problemstillinger fra det spesialpedagogiske fagfeltet.
  • kunne identifisere ulike kategorier av lærevansker og legge til rette for tiltak i forhold til disse.
  • Kunne utarbeide tiltaksplan knyttet til lærevansker

Kompetanse:

  • gjøre rede for og kritisk diskutere lærevansker og individuelle behov.
  • planlegge, gjennomføre og reflektere kritisk over tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • søke ny kunnskap om relevant forskning og dens anvendelse i fagfeltet

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisning der forelesning, seminarer og studentaktive læringsformer inngår.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 04.05.2026 09:00 (Utlevering)
06.05.2026 09:00 (Innlevering)
4/10 48 Timer A–E, stryk F
Muntlig eksamen 6/10 30 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Individuell skriftlig innlevering Godkjent – ikke godkjent
Tiltaksplan Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Individuell skriftlig innlevering over oppgitt tema, om lag 1200 ord
  • Utarbeide og faglig og etisk begrunne en tiltaksplan for en valgt lærevanske, gjøres i gruppe. Lengde 2400-2800 ord.

Hjemmeeksamen er en 48 timers gruppeeksamen.


Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Individuell muntlig eksamen, med vekt på hjemmeeksamen og pensum

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: PED-1012
  • Tidligere år og semester for dette emnet