høst
2024
PED-1007 Digitale verktøy og læring - 10 stp
Innhold
Digitale verktøy er viktige redskap i kunnskapssamfunnet. Læring skjer i økende grad i samspill med digitale verktøy, ved at den organiseres inn i- og tas i bruk for å lære kunnskap og ferdigheter. Dette emnet omhandler hvordan digitale verktøy kan fremme læring, og om utfordringer og muligheter ved å ta i bruk digitale verktøy for læring. Emnet vil introdusere ulike perspektiver på læring, fokusere på studentenes refleksjon over eget læringssyn, og hvordan det spiller sammen med teknologi. Emnet vil også gi en forståelse for teknologiens møte med ulike kunnskapspraksiser.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten kan:
- Forklare grunnleggende teoretiske perspektiver på læring med bruk av digitale verktøy
- Diskutere ulike faktorer som hemmer og fremmer læring ved bruk av digitale verktøy for læring
- Beskrive ulike digitale arbeidsformer i relasjon til de grunnleggende læringsperspektivene
- Forklare betydningen av digital kompetanse for utdanning
Ferdigheter
Studenten kan:
- Presentere innhold i en prosjektoppgave for andre ved bruk av et hensiktsmessig digitalt verktøy
- Finne og vurdere relevant informasjon og fagstoff for å løse faglige problemstillinger
- Utvikle og sammenstille arbeidskrav i en skriftlig mappe
Kompetanse
Studenten kan:
- Reflektere over digitale verktøys betydning og ulike læringssyn
- Diskutere hvordan læring påvirkes ved bruk av digitale verktøy
- Anvende teori og metode i en empirisk studie av digitale verktøy
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Mappevurdering | 15.11.2024 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Skrive tekster | Godkjent – ikke godkjent | |
Presentasjon til medstudent | Godkjent – ikke godkjent | |
Kommentere tekst til medstudent | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om mappevurdering
Studenten skal levere en vurderingsmappe. I denne mappen inngår
- Tekster som tidligere er leverte som arbeidskrav
- Dokumentasjon på bruk av valgfritt digitalt verktøy (jf. arbeidskrav 2), inkludert tekst som begrunner valg av verktøy og refleksjoner om erfaringer
- Tekst hvor studenten sammenfatter og reflekterer over innholdet i vurderingsmappa
Før innlevering av vurderingsmappen kan studenten forbedre/videreutvikle tekster som tidligere er levert som arbeidskrav.
Vurderingsmappen er en individuell innlevering på til sammen 4000-5000 ord.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1007
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet