vår
2025
PED-1006 Utdanning og samfunn: Inkluderings- og ekskluderingsprosesser - 10 stp
Innhold
Emnet behandler sosialisering og oppdragelse i vekselvirkning med samfunnet, med et særlig fokus på inkluderings- og ekskluderingsprosesser.
Emnet gir kunnskap om faktorer i oppvekstmiljøet og samfunnet som skaper og opprettholder sosial ulikhet og sosiale problemer. og derigjennom tilbyr mennesker ulike muligheter i utdanning og arbeidsliv.
Med utgangspunkt i pedagogisk og sosiologisk teori oppøves forståelse og kunnskap om de samfunnsforholdene pedagogisk arbeid skal fungere i, samt bevissthet om egne holdninger. I studiet aktualiseres samfunnsmessige utfordringer med utgangspunkt i nyere forskning.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- sentrale sosiologiske teorier som bidrar til å forklare individers og gruppers posisjon og mulighetsrom i samfunnet.
- fellesskapets betydning for utvikling av selvbilde og identitet.
- inkluderings- og ekskluderingsprosesser, samt hvilken betydning dette har for individ, gruppe og samfunn
- forebyggende arbeid med atferdsproblematikk
- forebygging av ekskludering
Ferdigheter
Studenten kan:
- drøfte muntlig og skriftlig ulike sider ved felleskapets betydning for tilhørighet, sosial integrasjon, sosial ulikhet og sosial mobilitet
- reflektere rundt og drøfte ulike behov og interesser hos individer og grupper i utsatte sosiale eller pedagogiske situasjoner.
- finne frem til relevant teori og forskning på feltet.
Kompetanse
Studenten:
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet
- Kan ha begrunnede oppfatninger om arbeid innrettet mot å fremme inkludering og forebygge ekskludering
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 20.05.2025 09:00 |
6 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Vurdering artikkel | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig framlegg | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- Finne frem til og vurdere en fagfellevurdert forskningsartikkel med relevans og aktualitet for emnet. Vurderingen presenteres i et notat på 1-2 sider som leveres innen oppgitt frist. Artikkelen som velges skal ikke allerede være på pensumlisten.
- Skriftlig fremlegg over oppgitt emne - lengde 1.800-2.300 ord. Fremlegget leveres innen oppgitt frist.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1006
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet