Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
PED-1006 Utdanning og samfunn: Inkluderings- og ekskluderingsprosesser - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet behandler sosialisering og oppdragelse i vekselvirkning med samfunnet, med et særlig fokus på inkluderings- og ekskluderingsprosesser.
Emnet gir kunnskap om faktorer i oppvekstmiljøet og samfunnet som skaper og opprettholder sosial ulikhet og sosiale problemer. og derigjennom tilbyr mennesker ulike muligheter i utdanning og arbeidsliv.
Med utgangspunkt i pedagogisk og sosiologisk teori oppøves forståelse og kunnskap om de samfunnsforholdene pedagogisk arbeid skal fungere i, samt bevissthet om egne holdninger. I studiet aktualiseres samfunnsmessige utfordringer med utgangspunkt i nyere forskning.
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- sentrale sosiologiske teorier som bidrar til å forklare individers og gruppers posisjon og mulighetsrom i samfunnet.
- fellesskapets betydning for utvikling av selvbilde og identitet.
- inkluderings- og ekskluderingsprosesser, samt hvilken betydning dette har for individ, gruppe og samfunn
- forebyggende arbeid med atferdsproblematikk
- forebygging av ekskludering
Ferdigheter
Studenten kan:
- drøfte muntlig og skriftlig ulike sider ved felleskapets betydning for tilhørighet, sosial integrasjon, sosial ulikhet og sosial mobilitet
- reflektere rundt og drøfte ulike behov og interesser hos individer og grupper i utsatte sosiale eller pedagogiske situasjoner.
- finne frem til relevant teori og forskning på feltet.
Kompetanse
Studenten:
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet
- Kan ha begrunnede oppfatninger om arbeid innrettet mot å fremme inkludering og forebygge ekskludering
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Teoretisk. Emnet er campusbasert. På emnet benyttes studentaktive arbeidsformer som forutsetter deltakelse på forelesninger og seminarer.
Pensum: om lag 700 sider.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.