vår 2026
HSO-3402 Relasjon, kommunikasjon og samhandling - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som har studierett ved M-PHELSARB master i psykisk helsearbeid.

Emnet kan tas som enkeltemne


Opptakskrav

For opptak til enkeltemner tilhørende M-PHELSARB master i psykisk helsearbeid gjelder følgende opptakskrav:

  • Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag, for eksempel sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, vernepleie, sosialt arbeid, barnevern, paramedisin eller tannpleie
  • Minimum ett års relevant yrkeserfaring fra arbeid i helse- eller sosialtjeneste. Yrkeserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent, samt start- og ev. sluttdato

Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå.

Mer informasjon om opptak til enkeltemner på masternivå ved UiT: https://uit.no/utdanning/opptaksinfo#innhold_711493


Innhold

Sentralt i emnet er betydningen av relasjoner, samvalg og samhandling mellom helsepersonell, pasienter og deres nettverk.

Teorier og modeller for forståelse av hvordan gode relasjoner, dialog og samarbeid kan bidra til å fremme helse, mobilisere ressurser og støtte deltagelse og aktivitet vektlegges.

Sentralt er også betydningen av verdier, personlig engasjement og forståelsen av rollen som fagutøver.


Hva lærer du

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsteorier og betydningen av relasjoner som fremmer hjelpende samhandling i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk
  • inngående kunnskap om hvordan dialog og samarbeid kan bidra til mobilisering av ressurser, sosial deltagelse og gode hverdagsliv
  • inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling
  • inngående kunnskap om hvilken betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet
  • inngående kunnskap om brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • avansert kunnskap om tverrprofesjonell, tverretatlig og tverrsektoriell samhandling
  • inngående kunnskap om menneskerettigheter, relevant lovverk, nasjonale faglige retningslinjer, etikk og sentrale verdier
  • kunnskap om ulike modeller for veiledning

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bidra til å styrke pasienter og brukeres rett til autonomi, samvalg og beslutningstøtte også i situasjoner som medfører gjennomføring av inngripende tiltak
  • analysere og reflektere kritisk over hjelpeapparatets rolle og organisering, myndighetsutøvelse og risiko for maktmisbruk
  • analysere, reflektere over og anvende avansert kunnskap om kommunikasjon i utfordrende samspillsituasjoner med pasienter/brukere og deres familier og nettverk
  • reflektere over etiske problemstillinger på en kontekstsensitiv og systematisk måte inkludert vurderinger av samtykkekompetanse, bruk av tvang, varslingsplikt og ivaretakelse av barn og pårørendesamarbeid
  • bruke kunnskap om kommunikasjon og relasjon slik at sensitive tema og krevende livserfaringer som vold og seksuelle overgrep blir identifisert og møtt
  • fremme brukermedvirkning på individ- og systemnivå
  • tilpasse behandling og oppfølging til tilstand, funksjons- og samtykkekometansenivå
  • identifisere og analysere juridiske problemstillinger i arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer, og anvende rettskilder for å sikre rettigheter og likeverdige tjenester

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, tverrfaglige team og samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser slik at mennesker med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer, deres familier og nettverk opplever seg møtt og forstått, og at deres ressurser og kompetanse anerkjennes i samarbeidet
  • analysere, reflektere kritisk over og anvende kommunikasjons- relasjons- og samhandlingsteorier til å planlegge, gjennomføre og lede psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 11.05.2026 09:00
6 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Skriftleg innlevering Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Obligatorisk oppmøte på all timeplanfestet aktivitet, minimum 80 %
  • Skriftlig innlevering

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: HSO-3402
  • Tidligere år og semester for dette emnet