vår
2026
HSO-3402 Relasjon, kommunikasjon og samhandling - 15 stp
Opptakskrav
For opptak til enkeltemner tilhørende M-PHELSARB master i psykisk helsearbeid gjelder følgende opptakskrav:
- Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag, for eksempel sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, vernepleie, sosialt arbeid, barnevern, paramedisin eller tannpleie
- Minimum ett års relevant yrkeserfaring fra arbeid i helse- eller sosialtjeneste. Yrkeserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent, samt start- og ev. sluttdato
Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå.
Mer informasjon om opptak til enkeltemner på masternivå ved UiT: https://uit.no/utdanning/opptaksinfo#innhold_711493
Innhold
Sentralt i emnet er betydningen av relasjoner, samvalg og samhandling mellom helsepersonell, pasienter og deres nettverk.
Teorier og modeller for forståelse av hvordan gode relasjoner, dialog og samarbeid kan bidra til å fremme helse, mobilisere ressurser og støtte deltagelse og aktivitet vektlegges.
Sentralt er også betydningen av verdier, personlig engasjement og forståelsen av rollen som fagutøver.
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsteorier og betydningen av relasjoner som fremmer hjelpende samhandling i møte med mennesker med psykisk helse-, rusmiddel- og eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk
- inngående kunnskap om hvordan dialog og samarbeid kan bidra til mobilisering av ressurser, sosial deltagelse og gode hverdagsliv
- inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling
- inngående kunnskap om hvilken betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet
- inngående kunnskap om brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
- avansert kunnskap om tverrprofesjonell, tverretatlig og tverrsektoriell samhandling
- inngående kunnskap om menneskerettigheter, relevant lovverk, nasjonale faglige retningslinjer, etikk og sentrale verdier
- kunnskap om ulike modeller for veiledning
Ferdigheter
Studenten kan:
- bidra til å styrke pasienter og brukeres rett til autonomi, samvalg og beslutningstøtte også i situasjoner som medfører gjennomføring av inngripende tiltak
- analysere og reflektere kritisk over hjelpeapparatets rolle og organisering, myndighetsutøvelse og risiko for maktmisbruk
- analysere, reflektere over og anvende avansert kunnskap om kommunikasjon i utfordrende samspillsituasjoner med pasienter/brukere og deres familier og nettverk
- reflektere over etiske problemstillinger på en kontekstsensitiv og systematisk måte inkludert vurderinger av samtykkekompetanse, bruk av tvang, varslingsplikt og ivaretakelse av barn og pårørendesamarbeid
- bruke kunnskap om kommunikasjon og relasjon slik at sensitive tema og krevende livserfaringer som vold og seksuelle overgrep blir identifisert og møtt
- fremme brukermedvirkning på individ- og systemnivå
- tilpasse behandling og oppfølging til tilstand, funksjons- og samtykkekometansenivå
- identifisere og analysere juridiske problemstillinger i arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer, og anvende rettskilder for å sikre rettigheter og likeverdige tjenester
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, tverrfaglige team og samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser slik at mennesker med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer, deres familier og nettverk opplever seg møtt og forstått, og at deres ressurser og kompetanse anerkjennes i samarbeidet
- analysere, reflektere kritisk over og anvende kommunikasjons- relasjons- og samhandlingsteorier til å planlegge, gjennomføre og lede psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Timeplan
Eksamen
| Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
|---|---|---|---|
| Skriftlig skoleeksamen | 11.05.2026 09:00 |
6 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
| Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
| Skriftleg innlevering | Godkjent – ikke godkjent | ||
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: HSO-3402
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet