vår
2021
HEL-3162 Fagutvikling, kvalitet og nyskaping - 10 stp
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på Master i aldring og geriatrisk helsearbeid, Master i helsefaglig utviklingsarbeid, Master i helsesykepleie og Master i psykisk helsearbeid.
Det er mulighet for å ta emnet som valgfritt emne for studenter ved Master i sykepleie som tidligere har fullført fagfordypningen (40 sp) i distrikt sykepleie (emne SYP-3009, SYP-3010 og SYP-3011).
Innhold
Emnet vektlegger å utvikle kompetanse på å initiere, drive og evaluere fagutvikling, kvalitetsarbeid og nyskaping i helsetjenestene.
Emnet knytter tolkning av offentlige styringsdokumenter og forskning til praktisk fagutvikling.
Emnet gir teoretisk innføring og praktisk trening i prosjekt- og prosessarbeid, forbedringsarbeid, formidling og evalueringsformer.
Hva lærer du
Kunnskap
- har inngående kunnskap om nasjonale og lokale rammebetingelsers muligheter og begrensninger for kvalitetsarbeid og fagutvikling
- har avansert kunnskap om og kritisk forståelse for begrepet nyskaping
- har inngående kunnskap om kontinuerlig kvalitetsforbedring i helsetjenesten
- har inngående kunnskap om ulike evalueringsformer
- har inngående kunnskap om administrativ og faglig ledelse i helsetjenesten
Ferdigheter
- kan kritisk vurdere offentlige styringsdokumenter
- kan identifisere problemstillinger i lokale helsetjenester, og prioritere områder for fagutvikling
- kan initiere og planlegge kvalitetsarbeid og fagutvikling
- kan vurdere hensiktsmessige evalueringsformer i fagutvikling og kvalitetsarbeid i helsetjenesten
- kan anvende teknologi i kvalitetsarbeid og fagutvikling
Generell kompetanse
- kan gjennomføre og evaluere fagutviklingsprosesser
- kan kritisk vurdere etiske aspekter ved nyskaping, kvalitet og fagutviklingsprosesser
- kan formidle kunnskap om helseforhold og ha et bevisst forhold til sin rolle som samfunnsaktør
- kan dokumentere, begrunne og formidle fagutviklingsprosesser
- kan bidra til brukermedvirkning i fag- og kvalitetsarbeid
Eksamen
Obligatorisk aktivitet
- Tilstedeværelse
Det er 80 % tilstedeværelsesplikt. Studenter med fravær har ikke krav på særskilt tilrettelagt opplegg. De må selv ta ansvar for å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse tilhørende emnet. Fravær over 20% kan føre til tap av eksamensrett og endret studieprogresjon. - Arbeidskrav
Studentene samarbeider om å planlegge et utviklingsprosjekt basert på oppgitt tekst. Arbeidskravet er en skriftlig prosjektplan. Utfyllende retningslinjer for arbeidskravet er utviklet.
Eksamensform
Emnet avsluttes med en gruppeeksamen med presentasjon av prosjektplanen i gruppe, muntlig og skriftlig, med utdyping av sentrale områder, jamfør læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. I tillegg skal gruppen opponere på en annen gruppes prosjektarbeid. Utfyllende retningslinjer for eksamen er utviklet.
Vurdering
Eksamen vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen avholdes påfølgende semester. Det gis anledning til å omarbeide tidligere eksamen.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HEL-3162
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet