Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
HEL-3162 Fagutvikling, kvalitet og nyskaping - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på Master i aldring og geriatrisk helsearbeid, Master i helsefaglig utviklingsarbeid, Master i helsesykepleie og Master i psykisk helsearbeid.
Det er mulighet for å ta emnet som valgfritt emne for studenter ved Master i sykepleie som tidligere har fullført fagfordypningen (40 sp) i distrikt sykepleie (emne SYP-3009, SYP-3010 og SYP-3011).
Innhold
Emnet vektlegger å utvikle kompetanse på å initiere, drive og evaluere fagutvikling, kvalitetsarbeid og nyskaping i helsetjenestene.
Emnet knytter tolkning av offentlige styringsdokumenter og forskning til praktisk fagutvikling.
Emnet gir teoretisk innføring og praktisk trening i prosjekt- og prosessarbeid, forbedringsarbeid, formidling og evalueringsformer.
Hva lærer du
Kunnskap
- har inngående kunnskap om nasjonale og lokale rammebetingelsers muligheter og begrensninger for kvalitetsarbeid og fagutvikling
- har avansert kunnskap om og kritisk forståelse for begrepet nyskaping
- har inngående kunnskap om kontinuerlig kvalitetsforbedring i helsetjenesten
- har inngående kunnskap om ulike evalueringsformer
- har inngående kunnskap om administrativ og faglig ledelse i helsetjenesten
Ferdigheter
- kan kritisk vurdere offentlige styringsdokumenter
- kan identifisere problemstillinger i lokale helsetjenester, og prioritere områder for fagutvikling
- kan initiere og planlegge kvalitetsarbeid og fagutvikling
- kan vurdere hensiktsmessige evalueringsformer i fagutvikling og kvalitetsarbeid i helsetjenesten
- kan anvende teknologi i kvalitetsarbeid og fagutvikling
Generell kompetanse
- kan gjennomføre og evaluere fagutviklingsprosesser
- kan kritisk vurdere etiske aspekter ved nyskaping, kvalitet og fagutviklingsprosesser
- kan formidle kunnskap om helseforhold og ha et bevisst forhold til sin rolle som samfunnsaktør
- kan dokumentere, begrunne og formidle fagutviklingsprosesser
- kan bidra til brukermedvirkning i fag- og kvalitetsarbeid
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Undervisning og arbeidsform
Forelesninger, gruppearbeid med veileder, gruppearbeid uten veileder, ferdighetstrening, seminar og selvstudium.