høst 2025
FYT-3301 Psykomotorisk fysioterapi, del I - 20 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på M-FYSIO master i fysioterapi, studieretning psykomotorisk fysioterapi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

I dette emnet gis en innføring i undersøkelse, funksjonsvurderinger og behandling innen Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMP). Helse- og funksjonsproblemer drøftes ut fra ulike teoretiske perspektiver. Emnet belyser også klinisk virksomhet som et relasjonelt fenomen og hva dette kan bety for forståelse og fortolkning av kliniske funn.

Sentralt i emnet er utvikling av kliniske ferdigheter knyttet til anamneseopptak, kroppsundersøkelse, vurdering av kroppsfunn, behandlingstiltak og samtale. I undersøkelsen inngår vurderinger av personens respirasjon, holdning og muskulatur, samt ulike funksjonsprøver. Hvordan kliniske funn vurderes og forstås i relasjon til anamnese, livshistorie og livssituasjon vil vektlegges. Teoretiske perspektiver innen kroppsfenomenologi, utviklingsteori, psykodynamisk teori, samt sosiologiske og kulturelle perspektiver, vil tematiseres og det belyses hvordan disse perspektivene informerer klinisk praksis.

Emnet fokuserer på sykdomsforståelse og belyser et bredt spekter av problemer knyttet til langvarige muskelskjelett- og funksjonsproblemer, psykiske lidelser og sammensatte tilstander.

Emnet belyser hvordan psykomotorisk fysioterapi kan bidra med ny innsikt i pasientens problemstilling og hvordan fagområdet kan utfylle andre helsetjenester og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid ved behov. Etiske aspekter ved psykomotorisk fysioterapi med fokus på samhandling og deltakelse vektlegges.

Emnet gir opplæring i velferdsordninger og trygdemedisinske tema.

Veiledet praksis inngår som en del av emnet og er beskrevet i Retningslinjer for praksisdelen av studiet.


Hva lærer du

Kunnskaper:

Etter gjennomført emne har studenten

  • inngående kunnskap om Norsk psykomotorisk fysioterapi og hvordan metoden er teoretisk og empirisk begrunnet
  • inngående kunnskap om metodens hovedprinsipper knyttet til kroppsundersøkelse, vurdering og behandling
  • inngående kunnskap om og forståelse av sammenhenger mellom personers livserfaringer og kroppslige spor og uttrykk
  • inngående kunnskap om ulike perspektiver knyttet til psykiske lidelser, belastningslidelser og sammensatte tilstander som er aktuelle i psykomotorisk sammenheng
  • inngående kunnskap om etiske aspekter ved samhandling, undersøkelse, vurdering og behandling
  • inngående kunnskap om velferdsordninger og trygdemedisinske tema

Ferdigheter:

Etter gjennomført emne kan studenten

  • oppta anamnese og utføre helhetlig psykomotorisk kroppsundersøkelse og funksjonsvurdering på en selvstendig og kompetent måte
  • gjøre rede for, anvende og forholde seg kritisk til teori, prinsipper og virkemidler knyttet til norsk psykomotorisk fysioterapi
  • trekke inn relevant teori og forskningsbasert kunnskap i selvstendige analyser og vurderinger av kliniske funn og faglige problemstillinger
  • kritisk vurdere om psykomotorisk fysioterapi er indisert eller ikke
  • tilpasse behandling og utvikle behandlingsplan til den enkelte pasient basert på analyse og vurdering av pasientens kroppslige belastninger og ressurser, livshistorie og livssituasjon

Generell kompetanse:

Etter gjennomført emne skal studenten kunne

  • beskrive og formidle hvordan kroppslige uttrykk kan forstås i relasjon til livsbelastninger
  • gjennomføre og tilpasse psykomotorisk kroppsundersøkelse, vurdering og behandling til personer med et bredt spekter av plager knyttet til muskelskjelett systemet og psykiske lidelser
  • kommunisere faglige vurderinger og analyser til pasienter og relevant fagpersonell for å fremme samhandling, flerfaglig samarbeid og ny innsikt i utrednings- og behandlingsprosessen
  • reflektere kritisk over muligheter og begrensninger knyttet til psykomotorisk fysioterapi og over når behandlingsformen er hensiktsmessig eller ikke
  • analysere og vurdere faglige og etiske aspekter knyttet til egen fagutøvelse

Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Undervisning foregår samlingsbasert og fordeler seg mellom forelesninger, seminarer, ferdighetsundervisning og klinikkundervisning. Praksisstudier og praksisveiledning gjennomføres mellom studiesamlinger og utgjør en stor del av emnets arbeidsmengde.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 3 Uker A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Fremlegg Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Praksis Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig innlevering Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Gruppevis fremlegg basert på gitt oppgave
  • Obligatorisk tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning (min. 80 % tilstedeværelse)
  • Godkjent praksis; Student leverer bekreftelse på godkjente arbeidskrav tilknyttet praksis. Praksisveileder anbefaler, faglærer godkjenner endelig. Arbeidskrav tilknyttet praksis er beskrevet i Retningslinjer for praksisdelen av studiet.
  • Innlevering av journal basert på gruppearbeid og hverandrevurdering

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: FYT-3301
  • Tidligere år og semester for dette emnet