Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2026

FYT-3301 Psykomotorisk fysioterapi, del I - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på M-FYSIO master i fysioterapi, studieretning psykomotorisk fysioterapi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

I dette emnet gis en innføring i undersøkelse, funksjonsvurderinger og behandling innen Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMP). Helse- og funksjonsproblemer drøftes ut fra ulike teoretiske perspektiver. Emnet belyser også klinisk virksomhet som et relasjonelt fenomen og hva dette kan bety for forståelse og fortolkning av kliniske funn.

Sentralt i emnet er utvikling av kliniske ferdigheter knyttet til anamneseopptak, kroppsundersøkelse, vurdering av kroppsfunn, behandlingstiltak og samtale. I undersøkelsen inngår vurderinger av personens respirasjon, holdning og muskulatur, samt ulike funksjonsprøver. Hvordan kliniske funn vurderes og forstås i relasjon til anamnese, livshistorie og livssituasjon vil vektlegges. Teoretiske perspektiver innen kroppsfenomenologi, utviklingsteori, psykodynamisk teori, samt sosiologiske og kulturelle perspektiver, vil tematiseres og det belyses hvordan disse perspektivene informerer klinisk praksis.

Emnet fokuserer på sykdomsforståelse og belyser et bredt spekter av problemer knyttet til langvarige muskelskjelett- og funksjonsproblemer, psykiske lidelser og sammensatte tilstander.

Emnet belyser hvordan psykomotorisk fysioterapi kan bidra med ny innsikt i pasientens problemstilling og hvordan fagområdet kan utfylle andre helsetjenester og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid ved behov. Etiske aspekter ved psykomotorisk fysioterapi med fokus på samhandling og deltakelse vektlegges.

Emnet gir opplæring i velferdsordninger og trygdemedisinske tema.

Veiledet praksis inngår som en del av emnet og er beskrevet i Retningslinjer for praksisdelen av studiet.


Hva lærer du

Kunnskaper:

Etter gjennomført emne har studenten

Ferdigheter:

Etter gjennomført emne kan studenten

Generell kompetanse:

Etter gjennomført emne skal studenten kunne


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Undervisning foregår samlingsbasert og fordeler seg mellom forelesninger, seminarer, ferdighetsundervisning og klinikkundervisning. Praksisstudier og praksisveiledning gjennomføres mellom studiesamlinger og utgjør en stor del av emnets arbeidsmengde.