vår
2025
FYT-2130 Vurdering og tiltak i fysioterapi - 20 stp
Innhold
Emnet bygger på og videreutvikler faglig innhold fra FYT-2110. Tiltak i fysioterapi vektlegges. Studentene introduseres til helsepedagogikk, videreutvikler kommunikasjonsferdigheter og lærer å støtte menneskers mestring og endringsprosesser. Undervisningen vektlegger både teori og øving av praktiske ferdigheter. Studentene lærer om samordning, pasientforløp, habilitering og rehabilitering, og fysioterapeuters rolle og arbeidsoppgaver der. Emnet gir studentene kunnskaper om betydningen av meningsfull aktivitet og arbeidsdeltakelse. Studentene får innføring i kartlegging av psykososialt arbeidsmiljø, lærer å gjøre ergonomisk kartlegging av arbeidsplasser og gjennomføre bevegelsesgrupper for arbeidstakere. Studentene lærer om profesjonalitet og etikk i yrkesutøvelsen, og refleksjon over/dokumentasjon av egen kunnskapsutvikling.Hva lærer du
Kunnskap
- Har kunnskap om fysioterapiprofesjonens samfunnsoppdrag
- Kan beskrive patologiske prosesser ved sykdom og skader i muskel- og skjelettsystemet, sentralnervesystemet, hjerte- og karsystemet, respirasjonssystemet, og det endokrine system
- Kan redegjøre for sammenhenger mellom patologiske prosesser, smerter og pasienters erfaringer
- Har kunnskap om belastninger, og hvordan smerter, plager og sykdom kan oppstå og forebygges
- Kjenner til hjelpemidler som fremmer bevegelse og funksjon, og har innsikt i tilpasning og formidling av disse
- Har kunnskap om habilitering og rehabilitering og individuell plan, og kan forklare fysioterapeutens rolle i tverrfaglige team
- Har kunnskap om modeller for pasientforløp og brukernes behov for koordinerte tjenester
Ferdigheter
- Kan tolke og vurdere undersøkelsesfunn og bruke dem til å stille kliniske diagnoser som grunnlag for tiltak
- Har innsikt i hvordan vedvarende funksjonsnedsettelse kan påvirke livskvalitet
- Kan anvende kunnskap om mestring, og støtte pasienter til å ta i bruk egne ressurser
- Har innsikt i hvilken betydning meningsfylt aktivitet og arbeidsdeltakelse har for helse
- Kan dokumentere, kvalitetssikre og evaluere egen praksis
Generell kompetanse
- Kan vurdere og diskutere etiske problemstillinger knyttet til klinisk utøvelse av fysioterapi
- Kan reflektere over maktforhold, betydningen av profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med pasienter og brukere
- Kan reflektere over egne samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter i forbindelse med pasient- og brukerrettet virksomhet
- Kan formidle fysioterapifaglig kunnskap tilpasset ulike målgrupper
- Kan delta i faglig samarbeid og utveksle faglige synspunkter med annet helsepersonell
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Mappevurdering | 14.05.2025 14:00 (Innlevering) | 0/1 | A–E, stryk F |
Muntlig eksamen | 1/1 | A–E, stryk F | |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Praktisk arbeidskrav i gruppe, med tilhørende skriftlig arbeidskrav: medstudentundervisning | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig, individuelt arbeidskrav: arbeidsplassvurdering | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig arbeidskrav i gruppe: vurdering av vitenskapelig artikkel | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig arbeidskrav i gruppe: habilitering, rehabilitering, nevrologi | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig arbeidskrav i gruppe: refleksjonsnotat knyttet til medstudentundervisning | Godkjent – ikke godkjent | ||
Tilstedeværelse i klinisk ferdighetstrening og på temadager | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: FYT-2130
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet