vår
2025
BED-2053 Tjenestedesign - 10 stp
Innhold
Alle bedrifter og virksomheter har behov for kontinuerlig utvikling. Et effektivt utgangspunkt for å utvikle nye tjenester og forretningsmodeller er en god forståelse av kundebehov og kundens opplevelse av verdi. I emnet «Tjenestedesign» står kundeperspektivet sentralt, og studentene skal arbeide både teoretisk og praktisk med reelle case-bedrifter for å utvikle nye og forbedrede brukeropplevelser. Emnet gir studentene kunnskap om sentrale temaer og begreper innen tjenesteinnovasjon, samt praktisk erfaring med tjenestedesign som metode. Tjenestedominant logikk anvendes som et teoretisk perspektiv og bakteppe for å forstå tjenesteinnovasjon. Studentene får også innblikk i interaksjonsdesign, og vi undersøker hvordan teorier og prinsipper fra interaksjonsdesign kan anvendes i både digitalt og fysisk tjenestedesign.
Sentrale temaer er:
- Tjenestedominant logikk som teoretisk perspektiv og utgangspunkt for innovasjon
- Verdiskaping, samskaping og innovasjon i brukeropplevelser
- Tjenestedesign som verktøy for samskapte og åpne innovasjonsprosesser
- Tjenesteinnovasjoner og utvikling av nye verdiforslag og forretningsmodeller
Hva lærer du
Emnets mål er å gjøre studentene i stand til å forstå tjenestedesign og tjenesteinnovasjon. I tillegg skal studentene kunne utvikle nye og relevante verdiforslag og forretningsmodeller, i alle typer virksomheter, og på den måten bidra til bærekraft og konkurransedyktighet.
Emnet presenterer spennende perspektiver på innovasjon, med tjenestedominant logikk og kundeopplevelse som fundament. Kundeorientering står sentralt og kunder/brukere sees på som verdiskapere og samskapere i forbedring eller utvikling av nye produkter og/eller tjenesteprosesser.
Emnets praktiske relevans belyses gjennom praktiske eksempler og gjesteforelesere. I tillegg skal studentene bruke de teorier og tjenestedesign metodikker, som gjennomgås i emnet, på en selvvalgt case-bedrift i den hensikt å utvikle anbefalinger til tjenesteinnovasjoner.
Kunnskap
Kandidaten skal
- ha inngående kunnskap om definerte sentrale begreper som; tjeneste, tjenesteinnovasjon og tjenestedesign.
- forstå teorifundamentet for tjenestedominant logikk og hvordan tjenestedesign kan forankres til dette teoretiske perspektivet.
- ha inngående kunnskap om betydning av kundeopplevelse og kunden/brukerens rolle som verdiskaper.
- ha inngående kunnskap om kunden/brukerens sentrale rolle som samskaper i tjenestedesign prosessen og for å utvikle tjenesteinnovasjoner
- ha inngående kunnskap om relevante metodikker for tjenestedesign og kunne beskrive deres formål
- ha innsikt i hvordan tjenestedesign kan anvendes som virkemiddel for åpne innovasjonsprosesser og som verktøy for å utvikle innovative forretningsmodeller.
Ferdighet
Kandidaten kan:
- oppdage og definere praktiske markedsutfordringer til private og offentlige virksomheter.
- bruke tjenestedesing som utgangspunkt for samskapende innovasjonsprosesser i den hensikt å oppnå forbedrede kundeopplevelser (tjenesteinnovasjoner)
- anvende tjenestedesign som verktøy for dybdeinnsikt om kunder/brukere, og i utviklingen av nye, realiserbare og effektfulle verdiforslag i en forretningsmodell
- vurdere, velge ut og bruke egnede metodikker for tjenestedesign i innovasjonsprosessen - avhengig av type bedrift, dens forretningsmodell og dens omgivelser
- presentere og selge inn ideer og design-konsepter overfor beslutningstakere/interessenter for å fremme forankring og prioritering hos virksomheten
- reflektere over egen læringsprosess i oppgaven med å løse praktiske problemstillinger i et gruppesamarbeid.
Generell kunnskap
Kandidaten skal
- vise selvstendighet og fremme forslag til faglig gode løsninger på spørsmål der det ikke finnes fasitsvar
- formulere disse forslagene klart og presist, både skriftlig og muntlig
- være en proaktiv gruppe-medarbeider i arbeidsprosesser
- vise evne til drøfting av teoretiske og metodiske spørsmål på praktiske problemstillinger som virksomheter står overfor
Undervisning
I emnet kombineres forelesninger (digitale og fysiske) og seminarer med praktiske oppgaver for å skape et godt og fleksibelt læringsmiljø. En praktisk tilnærming til faget tilrettelegges ved at studentene, i en semesteroppgave (hjemmeeksamen), skal jobbe med en selvvalgt case-bedrift og løse oppgaver relatert til teori og praktiske tjenestedesignmetoder. De ulike delene i semesteroppgaven følger tematikken i forelesningene og seminarene. På seminarene vil det være rom for å stille spørsmål og få veiledning underveis i arbeidsprosessen.Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 02.05.2025 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Innlevering | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-2053
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT
- Tidligere år og semester for dette emnet