Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
BED-2053 Tjenestedesign - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på programmet Bachelor i ledelse, innovasjon og marked og kan ikke tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter fysisk tilstedeværelse på det studiested hvor emnet tilbys. Emnet er tilpasset studenter som kan delta aktivt på undervisning, seminar, i gruppearbeid, o.l.
Innhold
Alle bedrifter og virksomheter har behov for kontinuerlig utvikling. Et effektivt utgangspunkt for å utvikle nye tjenester og forretningsmodeller er en god forståelse av kundebehov og kundens opplevelse av verdi. I emnet «Tjenestedesign» står kundeperspektivet sentralt, og studentene skal arbeide både teoretisk og praktisk med reelle case-bedrifter for å utvikle nye og forbedrede brukeropplevelser. Emnet gir studentene kunnskap om sentrale temaer og begreper innen tjenesteinnovasjon, samt praktisk erfaring med tjenestedesign som metode. Tjenestedominant logikk anvendes som et teoretisk perspektiv og bakteppe for å forstå tjenesteinnovasjon. Studentene får også innblikk i interaksjonsdesign, og vi undersøker hvordan teorier og prinsipper fra interaksjonsdesign kan anvendes i både digitalt og fysisk tjenestedesign.
Sentrale temaer er:
- Tjenestedominant logikk som teoretisk perspektiv og utgangspunkt for innovasjon
- Verdiskaping, samskaping og innovasjon i brukeropplevelser
- Tjenestedesign som verktøy for samskapte og åpne innovasjonsprosesser
- Tjenesteinnovasjoner og utvikling av nye verdiforslag og forretningsmodeller
Hva lærer du
Emnets mål er å gjøre studentene i stand til å forstå tjenestedesign og tjenesteinnovasjon. I tillegg skal studentene kunne utvikle nye og relevante verdiforslag og forretningsmodeller, i alle typer virksomheter, og på den måten bidra til bærekraft og konkurransedyktighet.
Emnet presenterer spennende perspektiver på innovasjon, med tjenestedominant logikk og kundeopplevelse som fundament. Kundeorientering står sentralt og kunder/brukere sees på som verdiskapere og samskapere i forbedring eller utvikling av nye produkter og/eller tjenesteprosesser.
Emnets praktiske relevans belyses gjennom praktiske eksempler og gjesteforelesere. I tillegg skal studentene bruke de teorier og tjenestedesign metodikker, som gjennomgås i emnet, på en selvvalgt case-bedrift i den hensikt å utvikle anbefalinger til tjenesteinnovasjoner.
Kunnskap
Kandidaten skal
- ha inngående kunnskap om definerte sentrale begreper som; tjeneste, tjenesteinnovasjon og tjenestedesign.
- forstå teorifundamentet for tjenestedominant logikk og hvordan tjenestedesign kan forankres til dette teoretiske perspektivet.
- ha inngående kunnskap om betydning av kundeopplevelse og kunden/brukerens rolle som verdiskaper.
- ha inngående kunnskap om kunden/brukerens sentrale rolle som samskaper i tjenestedesign prosessen og for å utvikle tjenesteinnovasjoner
- ha inngående kunnskap om relevante metodikker for tjenestedesign og kunne beskrive deres formål
- ha innsikt i hvordan tjenestedesign kan anvendes som virkemiddel for åpne innovasjonsprosesser og som verktøy for å utvikle innovative forretningsmodeller.
Ferdighet
Kandidaten kan:
- oppdage og definere praktiske markedsutfordringer til private og offentlige virksomheter.
- bruke tjenestedesing som utgangspunkt for samskapende innovasjonsprosesser i den hensikt å oppnå forbedrede kundeopplevelser (tjenesteinnovasjoner)
- anvende tjenestedesign som verktøy for dybdeinnsikt om kunder/brukere, og i utviklingen av nye, realiserbare og effektfulle verdiforslag i en forretningsmodell
- vurdere, velge ut og bruke egnede metodikker for tjenestedesign i innovasjonsprosessen - avhengig av type bedrift, dens forretningsmodell og dens omgivelser
- presentere og selge inn ideer og design-konsepter overfor beslutningstakere/interessenter for å fremme forankring og prioritering hos virksomheten
- reflektere over egen læringsprosess i oppgaven med å løse praktiske problemstillinger i et gruppesamarbeid.
Generell kunnskap
Kandidaten skal
- vise selvstendighet og fremme forslag til faglig gode løsninger på spørsmål der det ikke finnes fasitsvar
- formulere disse forslagene klart og presist, både skriftlig og muntlig
- være en proaktiv gruppe-medarbeider i arbeidsprosesser
- vise evne til drøfting av teoretiske og metodiske spørsmål på praktiske problemstillinger som virksomheter står overfor