Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

BED-2053 Tjenestedesign - 10 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på programmet Bachelor i ledelse, innovasjon og marked og kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter fysisk tilstedeværelse på det studiested hvor emnet tilbys. Emnet er tilpasset studenter som kan delta aktivt på undervisning, seminar, i gruppearbeid, o.l.


Innhold

Alle bedrifter og virksomheter har behov for kontinuerlig utvikling. Et effektivt utgangspunkt for å utvikle nye tjenester og forretningsmodeller er en god forståelse av kundebehov og kundens opplevelse av verdi. I emnet «Tjenestedesign» står kundeperspektivet sentralt, og studentene skal arbeide både teoretisk og praktisk med reelle case-bedrifter for å utvikle nye og forbedrede brukeropplevelser. Emnet gir studentene kunnskap om sentrale temaer og begreper innen tjenesteinnovasjon, samt praktisk erfaring med tjenestedesign som metode. Tjenestedominant logikk anvendes som et teoretisk perspektiv og bakteppe for å forstå tjenesteinnovasjon. Studentene får også innblikk i interaksjonsdesign, og vi undersøker hvordan teorier og prinsipper fra interaksjonsdesign kan anvendes i både digitalt og fysisk tjenestedesign.

Sentrale temaer er:


Hva lærer du

Emnets mål er å gjøre studentene i stand til å forstå tjenestedesign og tjenesteinnovasjon. I tillegg skal studentene kunne utvikle nye og relevante verdiforslag og forretningsmodeller, i alle typer virksomheter, og på den måten bidra til bærekraft og konkurransedyktighet.

Emnet presenterer spennende perspektiver på innovasjon, med tjenestedominant logikk og kundeopplevelse som fundament. Kundeorientering står sentralt og kunder/brukere sees på som verdiskapere og samskapere i forbedring eller utvikling av nye produkter og/eller tjenesteprosesser.

Emnets praktiske relevans belyses gjennom praktiske eksempler og gjesteforelesere. I tillegg skal studentene bruke de teorier og tjenestedesign metodikker, som gjennomgås i emnet, på en selvvalgt case-bedrift i den hensikt å utvikle anbefalinger til tjenesteinnovasjoner.

Kunnskap

Kandidaten skal

Ferdighet

Kandidaten kan:

Generell kunnskap

Kandidaten skal


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I emnet kombineres forelesninger (digitale og fysiske) og seminarer med praktiske oppgaver for å skape et godt og fleksibelt læringsmiljø. En praktisk tilnærming til faget tilrettelegges ved at studentene, i en semesteroppgave (hjemmeeksamen), skal jobbe med en selvvalgt case-bedrift og løse oppgaver relatert til teori og praktiske tjenestedesignmetoder. De ulike delene i semesteroppgaven følger tematikken i forelesningene og seminarene. På seminarene vil det være rom for å stille spørsmål og få veiledning underveis i arbeidsprosessen.