høst 2024
BED-1004 Markedsføring - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

F-145 Fiskerimarkedsføring 6 stp
F-145B Markedsføring I 10 stp
ØS112 Markedsføring med prosjekt 10 stp
BED-1004F Markedsføring 10 stp
BED-1004NETT Markedsføring 10 stp
REI-6000 Markedsføring i små og mellomstore bedrifter 10 stp

Innhold

Kurset presenterer sentrale begreper og modeller innen markedsføringsfaget. Kurset tar opp temaer som etikk, organisasjonenes samfunnsansvar, kjøpsatferd, markedssegmentering og målgrupper, relasjonsmarkedsføring, produktutvikling og produktpolitikk, distribusjon, prispolitikk og kommunikasjon. Kurset gir en innføring i hvordan man best mulig skal systematisere og koordinere organisasjonens markedsarbeid.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper:

  • Ha kunnskap om markedsføring som fag og dets betydning for ulike typer organisasjoner.
  • Ha kunnskap om etiske, sosiale og samfunnsmessige konsekvenser av organisasjonens verdiskapning og markedsarbeid.
  • Ha kunnskap om bedriftsinterne og ulike markedsrelaterte forhold (eksterne) som påvirker organisasjonens beslutninger.
  • Forstå markedsføringens viktigste funksjoner.
  • Ha kunnskap om ulike faser i organisasjonenes markedsarbeid.
  • Ha kunnskap om hvordan organisasjoner planlegger og gjennomfører sentrale markedsaktiviteter.
  • Ha kunnskap om de viktigste gruppene av markedsføringsvirkemidlene.
  • Ha kunnskap om hvor viktig samspillet mellom den enkelte ansatte og den enkelte kunde er for organisasjonens måloppnåelse, verdiskapning og lønnsomhet.

Ferdigheter:

  • Kunne formidle en kritisk tilnærming til markedsføring og organisasjonens virkemiddelbruk (bruk av ressurser).
  • Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter som vil tilføre kundene, organisasjonen og samfunnet verdi, samtidig som hensynet til miljø, ressursen og langsiktig bærekraft blir ivaretatt.
  • Kunne være med på å utvikle organisasjonens markedsplan.
  • Kunne være med på å gjennomføre ulike markedsaktiviteter.
  • Kunne gjennomføre en analyse av de viktigste forholdene som påvirker organisasjonens effektivitet og derigjennom lønnsomhet.

Generell kompetanse:

  • Kunne gjøre egne kritiske refleksjoner i forhold til markedsføringsfaget betydning både for organisasjonens måloppnåelse, miljøets, forbrukernes og samfunnets langsiktige interesser.
  • Kunne forstå gjennomføringen og konsekvensene av organisasjonens markedsarbeid med bakgrunn i organisasjonens miljø- og samfunnsansvar
  • Kunne arbeide selvstendig med å utvikle markedsaktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene organisasjonens står overfor.
  • Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring verdiskapning og markedsføring i organisasjonen.
  • Kunne bidra i en etisk vurdering av organisasjonens markedsarbeid.
  • Kunne bidra i diskusjoner omkring hvordan organisasjoner kan ta miljø- og samfunnshensyn, og hvordan disse bør innarbeides i organisasjonens virksomhet.
  • Kunne identifisere og gjøre bruk av viktige kilder for markedsinformasjon.
  • Ha oversikt over noen sentrale kilder og oppslagsverk i faget.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 26.11.2024 09:00
4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Skriftlig innlevering Godkjent – ikke godkjent
Informasjonskompetanse (iKomp) Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Skriftlig innlevering / oppgave i Hubro må gjennomføres og være bestått.

Arbeidskrav i informasjonskompetanse er er et online kurs om informasjonskompetanse i regi av Result. Kurset må bestås, og gyldig kursbevis må fremlegges.

Godkjente arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø | Harstad |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-1004
  • Tidligere år og semester for dette emnet