vår
2025
PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø - 15 stp
Innhold
Emnet tar opp sentrale pedagogiske teoretiske perspektiver og autentiske problemstillinger fra elevenes skolehverdag. Sentrale fagområder er didaktikk og didaktiske problemstillinger, læringsteorier, læreplanforståelse og anvendelse av læreplaner i egen praksis. Forståelse av prinsippet om tilpassa opplæring og elevers motivasjon for læring vies særlig oppmerksomhet. I tillegg har emnet oppmerksomhet mot klasseledelse og utvikling av hensiktsmessige læringsmiljø for elever.
Ved å forene teori, forskning og praksis, påpekes og drøftes kompleksiteter knyttet til profesjonsetikk og lærerens rolle som tilrettelegger for elevenes faglige og sosiale utvikling. Sentralt i emnet er beskrivelse, analyse og drøfting av undervisnings- og læringsprosesser med grunnlag i egen praksis og deltakelse i undervisningsaktiviteter.
Profesjonsetikk i dette emnet fokuserer mot etiske teorier og drøfting av relevante case relatert til lærerens etiske ansvar
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om sentrale utviklings- og læringsteoretiske perspektiver
- kunnskap om hva didaktikk er og hvordan ulike didaktiske modeller kan brukes for å planlegge og belyse undervisnings- og læringssituasjoner
- kunnskap om betydningen av et godt læringsmiljø og hva god klasseledelse betyr for elevers læring.
- Kunnskap om prinsippet for tilpasset opplæring og hvordan det skal prege undervisning og læring
- kunnskap om lovverk og læreplanens oppbygning og funksjon i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kunnskap om profesjonsetikk og etiske teorier
Ferdigheter og kompetanse
Studenten kan
- reflektere over og diskutere undervisning i ulike kontekster og med ulike formål
- planlegge , gjennomføre og vurdere egne undervisningssituasjoner
- planlegge, gjennomføre og reflektere over egne undervisningssituasjoner som skal legges frem for og drøftes med medstudenter
- reflektere over strategier for å etablere et godt læringsmiljø
- reflektere, diskutere og ta stilling i problemstillinger vedrørende profesjonsetikk
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsformer
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 60 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Vekting: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 0/1 | A–E, stryk F |
Muntlig eksamen | 1/1 | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Deltakelse på undervisning | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent | |
Respons på muntlig presentasjon av medstudenter | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse på 80 % av undervisningen
- Muntlig presentasjon av undervisningssituasjon fra egen praksis, fortrinnsvis via videosekvens eller andre medierte fremstillingsformer.
- Respons på medstudenters muntlige fremlegg av praksisrapport.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: PFF-5020
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet