Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet tar opp sentrale pedagogiske teoretiske perspektiver og autentiske problemstillinger fra elevenes skolehverdag. Sentrale fagområder er didaktikk og didaktiske problemstillinger, læringsteorier, læreplanforståelse og anvendelse av læreplaner i egen praksis. Forståelse av prinsippet om tilpassa opplæring og elevers motivasjon for læring vies særlig oppmerksomhet. I tillegg har emnet oppmerksomhet mot klasseledelse og utvikling av hensiktsmessige læringsmiljø for elever.
Ved å forene teori, forskning og praksis, påpekes og drøftes kompleksiteter knyttet til profesjonsetikk og lærerens rolle som tilrettelegger for elevenes faglige og sosiale utvikling. Sentralt i emnet er beskrivelse, analyse og drøfting av undervisnings- og læringsprosesser med grunnlag i egen praksis og deltakelse i undervisningsaktiviteter.
Profesjonsetikk i dette emnet fokuserer mot etiske teorier og drøfting av relevante case relatert til lærerens etiske ansvar
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om sentrale utviklings- og læringsteoretiske perspektiver
- kunnskap om hva didaktikk er og hvordan ulike didaktiske modeller kan brukes for å planlegge og belyse undervisnings- og læringssituasjoner
- kunnskap om betydningen av et godt læringsmiljø og hva god klasseledelse betyr for elevers læring.
- Kunnskap om prinsippet for tilpasset opplæring og hvordan det skal prege undervisning og læring
- kunnskap om lovverk og læreplanens oppbygning og funksjon i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kunnskap om profesjonsetikk og etiske teorier
Ferdigheter og kompetanse
Studenten kan
- reflektere over og diskutere undervisning i ulike kontekster og med ulike formål
- planlegge , gjennomføre og vurdere egne undervisningssituasjoner
- planlegge, gjennomføre og reflektere over egne undervisningssituasjoner som skal legges frem for og drøftes med medstudenter
- reflektere over strategier for å etablere et godt læringsmiljø
- reflektere, diskutere og ta stilling i problemstillinger vedrørende profesjonsetikk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsformer
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 60 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis