vår
2024
PFF-5017 Praksis del 2- Praktisk pedagogisk utdanning - 0 stp
Innhold
Praksisopplæringen i denne perioden søker å videreutvikle studentens kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor undervisning, arbeidsmåter, vurdering, og elever med spesielle behov.
I denne perioden skal studentene gjennomføre et FoU-arbeid med vekt på aksjonslæring og aksjonsforskning som strategi. Der det ligger til rette for det, kan dette inngå som en del av skolens FoU-aktivitet.
Yrkesetiske problemstillinger vil inngå, særlig i tilknytning til organisasjonskulturelle og forskningsetiske spørsmål.
Hva lærer du
Etter bestått praksisopplæring skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Kandidaten har
- inngående, erfaringsbasert kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
- erfaringsbasert kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå
- kunnskap om skolen som institusjon og ledelse av den
- kunnskap om bruk av skolens fysiske, sosiale og kulturelle omgivelser i egen undervisningspraksis
- kunnskap om skolens samarbeid med foreldre og andre instanser
- erfaringsbasert kunnskap om aksjonslæring og aksjonsforskning som strategi for skoleutvikling
- kunnskap om praksisskolens FoU virksomhet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- være tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset ulike elever, samt kunne justere arbeidsmåtene underveis
- begrunne og anvende et bredt utvalg arbeidsmetoder
- begrunne ulike vurderingsformer og vurderingskriterier og bruke disse aktivt i veiledning og samhandling med elevene
- kan vurdere om eleven har tilstrekkelig utbytte av opplæringen
- samarbeide med praksislærere, andre lærere og ledelsen om undervisningen og delta aktivt i profesjonsfellesskapet
- bygge relasjoner til elever og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Kompetanse
Kandidaten kan
- planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere eget lærerarbeid på en selvstendig måte i samsvar med skolens læreplaner, lov- og verdigrunnlag med særlig vekt på variasjon og tilpasning
- Utforme, gjennomføre og rapportere eget FoU-arbeid.
- bygge gode relasjoner og kan kommunisere godt med elever og kolleger
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Praksisvurdering | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Aktiv deltakelse på all praksis og møtt alle krav i praksisen | Godkjent – ikke godkjent |
Fulgt lærernes normale arbeidsdag og deltatt på relevante møter og læreraktiviteter | Godkjent – ikke godkjent |
Utarbeidet planer for undervisningsøkter som grunnlag for løpende veiledning | Godkjent – ikke godkjent |
Planleggingsdokument før praksisbesøk fra universitetslærer | Godkjent – ikke godkjent |
Aksjonslæringsprosjekt inkludert datainnsamling | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 0
- Emnekode: PFF-5017
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet