Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PFF-5017 Praksis del 2- Praktisk pedagogisk utdanning - 0 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet inngår i praksisdelen av utdanningen og kan ikke tas som enkeltemne. Emnet er obligatorisk.
Innhold
Praksisopplæringen i denne perioden søker å videreutvikle studentens kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor undervisning, arbeidsmåter, vurdering, og elever med spesielle behov.
I denne perioden skal studentene gjennomføre et FoU-arbeid med vekt på aksjonslæring og aksjonsforskning som strategi. Der det ligger til rette for det, kan dette inngå som en del av skolens FoU-aktivitet.
Yrkesetiske problemstillinger vil inngå, særlig i tilknytning til organisasjonskulturelle og forskningsetiske spørsmål.
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø
Hva lærer du
Etter bestått praksisopplæring skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Kandidaten har
- inngående, erfaringsbasert kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
- erfaringsbasert kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå
- kunnskap om skolen som institusjon og ledelse av den
- kunnskap om bruk av skolens fysiske, sosiale og kulturelle omgivelser i egen undervisningspraksis
- kunnskap om skolens samarbeid med foreldre og andre instanser
- erfaringsbasert kunnskap om aksjonslæring og aksjonsforskning som strategi for skoleutvikling
- kunnskap om praksisskolens FoU virksomhet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- være tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset ulike elever, samt kunne justere arbeidsmåtene underveis
- begrunne og anvende et bredt utvalg arbeidsmetoder
- begrunne ulike vurderingsformer og vurderingskriterier og bruke disse aktivt i veiledning og samhandling med elevene
- kan vurdere om eleven har tilstrekkelig utbytte av opplæringen
- samarbeide med praksislærere, andre lærere og ledelsen om undervisningen og delta aktivt i profesjonsfellesskapet
- bygge relasjoner til elever og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Kompetanse
Kandidaten kan
- planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere eget lærerarbeid på en selvstendig måte i samsvar med skolens læreplaner, lov- og verdigrunnlag med særlig vekt på variasjon og tilpasning
- Utforme, gjennomføre og rapportere eget FoU-arbeid.
- bygge gode relasjoner og kan kommunisere godt med elever og kolleger
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Praksis i seg selv gir ikke egne studiepoeng, men regnes som en obligatorisk del av samlet utdanning. Praksis utgjør til sammen 7 uker - 35 dager i vårsemesteret. Praksis gjennomføres til vanlig som enepraksis.