Anette Olin

Didaktisk utveklingsdialog för professionell utveckling
Anette Olin är docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet. I sin forskning intresserar hon sig framför allt för hur samarbete mellan lärare/skolledare och forskare utvecklas i praktiknära forskning.

Hon har arbetat med aktionsforskning alltsedan forskarstudierna startade år 2003.

Hon har samarbetat med förskollärare, lärare och skolledare i forskningsprojekt, forskningscirklar, dialogkonferenser och som handledare för aktionsforskning.

Den senaste samarbetsformen är didaktisk utvecklingsdialog för att skriva läromedel tillsammans.

 

 

Viggo Krüger

Musikk som ressurs i skolen - utvikling av praksis og kunnskap
Viggo Krüger er førsteamanuensis II ved GAMUT, Griegakademiet, Universitetet i Bergen og forsker/musikkterapeut ved Aleris Ungplan & BOI. Han har siden 2003 vært leder for musikkteateret Kom nærmere. Krüger er initiativtager til opprettelsen av nasjonalt kompetansenettverk for musikkterapi i barnevernet. I 2015 gav han ut boken Musikk, ungdom, deltakelse – musikk i forebyggende arbeid sammen med Astrid Strandbu. Krüger er også musiker med bakgrunn fra bergensbandet Pogo Pops. Krüger presenterer gjennom et case studie organisering, gjennomføring og evaluering av musikkterapeutiske tiltak ved ungdomsskoler i Bergen. Bakgrunnen for prosjektet var en tverrfaglig og tverretatlig målsetning om å styrke elevenes psykososiale miljø sett i lys av et barnevernperspektiv. Elever som var med i tiltaket tok del i arbeidsformer som samtale, undervisning, sangskriving, rockeband og bruk av musikkteknologi. Studenter fra Griegakademiet ved Universitetet i Bergen deltok som samspillsinstruktører. Tiltaket resulterte i en musikkfestival i bydelen der nærmiljøtilhørighet og generasjonsmøteplass ble vesentlige faktorer i en helhetlig tilnærming. Prosjektet sees i sammenheng med en økende interesse for psykisk helse i tverretatlig samarbeid mellom skolen og barnevernet.

 

 

Anja Maria Pesch

Å skape rom for flerspråklighet. Forståelser av flerspråklighet som vilkår for språklig praksis i barnehagen
Anja er universitetslektor ved barnehagelærerutdanningen ved Uit, Norges arktiske universitet. Hennes forskningsfelt er flerspråklighet i barnehagen og hun deltar i et nasjonalt forskningsnettverk om flerspråklighet- og andrespråksforskning i barnehagen.

Anja har skrevet en doktorgrad om hvordan barnehagelærere og foreldre forstår flerspråklighet og hva de vektlegger i sin egen og barnas (fler)språklige praksis.

Studien er en kvalitativ etnografisk kasusstudie av to barnehagers språklige praksiser, en i Norge og en i Tyskland. Studiens formål er å få større innsikt i hvordan forståelser av flerspråklighet i barnehagen skaper rom og rammer for barnehagelærers flerspråklige praksis og for samarbeid med barnas foreldre.

 

 

Kristin W. Bjørndal og Rachel Jakhelln

Nyutdannede «masterlærere» og yrkespraksis
Kristin Emilie W. Bjørndal og Rachel Jakhelln er førsteamanuenser ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk UiT. I dette innlegget tematiserer de møtet mellom utviklingsorienterte nyutdannede lærere og norsk skole. Ny masterutdanning for grunnskolelærere har som mål å heve den profesjonaliserte yrkesutøvelsen ved å vektlegge faglig fordypning og FoU. I innlegget diskuterer de hva den nye lærerutdanningen innebærer for de nyutdannedes lærernes praktiske yrkesutøvelse i møtet med erfarne kolleger med en bredere allmennlærerkompetanse. Med utgangspunkt i intervjudata fra 45 tidligere masterstudenter problematiseres muligheter og begrensninger for en forskningsbasert profesjonsutøvelse. I studien ble alle lærerne intervjuet etter fullført utdanning og etter det første og det andre året i yrket.