Program (med forbehold om endringer)

Det flerspråklige og flerkulturelle nord – i skole og barnehage

logo

Torsdag 13. november 

0930-1000: Kaffe utenfor Qvigstad-auditoriet

 

1000-1230: Velkommen v/Hilde Sollid

 

Studenter på Master i lærerutdanning 5.-10. trinn (UiT)

Mangfold – fra utfordring til mulighet

 

1230-1330: Lunsj i kantina

 

Ordstyrer: Marit Sundelin

 

1330-1400: Sidsel Boldermo, Monica Volden og Geir-Olaf Pettersen (UiT):

Språk, tekst og matematikk på nettbrett – virtuelt og virkelig eller virkelig virtuelt

 

1400-1430: Ann-Bente Johansen (Tromsø kommune):

Barn med minoritetsspråklig bakgrunn og språkvansker. En kvalitativ studie av barnehagelæreres erfaringer.

 

1430-1500: Kristin Ø. Fløtten (UiN)

Kunnskapsutvikling i trekant: Bevisstgjørende, morsomt og krevende

 

1500-1530:

Kaffe

 

Ordstyrer: Hilde Sollid

 

1530-1600: Reidun Bottenvann (UiN):

Migrasjonslitteratur i videregående skole – en vei til økt forståelse?

 

1600-1630: Rita Lindvall (UiT/Senter for nordlige folk):

Flerspråklige voksnes rett til videregående utdanning, en rett med begrensninger?

 

1630-1700: Irene Larsen og Jette Steensen (UiT):

Læringsmiljø og språkopplæring på flerkulturelle skoler i nord

 

1700-1730: Ruben Moi (UiT):

Enfold og mangfold – hvor kommer begrepene fra?

 

1800- Konferansemiddag

 

 


 

Fredag 14. november 

Ordstyrer: Hilde Sollid

 

0900-1000: Kirsten Palm og Else Ryen (HiOA og UiO):
Kartlegging av andrespråkskompetanse - utfordringer for skolen

 

1000-1030: Marit Westergaard og Roksalana Mykhayly (UiT):
Flerspråklighet i skolen: Er det lettere for norske elever å lære engelsk dersom de allerede kan russisk eller polsk?

 

1030-1100: Kaffe

 

Ordstyrer: Åse Mette Johansen

 

1100-1130: Beate Lindemann og Franziska Jensen (UiT):

Flerspråklighet og flerkulturalitet: Barn med mellomeuropeisk bakgrunn i norsk skole – vellykket integrering og rask språklæring, men på bekostning av flerspråklighet og flerkulturalitet?

 

1130-1200: Lisbeth Flatraaker (HiN):

Kongruens i møte med det ukjente, er det mulig? Med fokus på skole – hjem samarbeidet og relasjonens betydning i møtet med minoritetsspråklige foreldre

 

1200-1230: Marit Krogtoft (UiN):

Hvorfor velger foreldre norsk skole når de bor i Spania? (Og; hvorfor velger de det ikke?)

 

1230-1330: Lunsj i kantina på ILP

 

Ordstyrer: Marit Sundelin

 

1330-1400: Bente Martinussen (UiT):

Norsk som andrespråk eller fremmedspråk - en sammenlikning av progresjon hos studenter med russisk språkbakgrunn

 

1400-1430: Jorid Hjulstad Junttila (UiT):
Når språk blir brukt, lever det. Forsvinn det om det ikkje blir brukt? Val av språk over tid i tre tospråklege familiar

 

1430-1500: Hilde Sollid (UiT):
”New speaker(ness)” – fra språkinnlærer til språkbruker