Hvordan skrive en datahåndteringsplan

Evita Lill Bergstad

Data står som regel helt sentralt i et forskningsprosjekt, og det er derfor avgjørende at håndtering av forskningsdata gjøres i tråd med beste praksis. Dermed er god planlegging svært viktig og resultatet beskrives i en datahåndteringsplan (DHP).

En datahåndteringsplan er først og fremst et hjelpemiddel for deg som forsker. I tillegg er det stadig flere finansiører som krever at en datahåndteringsplan skal lages, nettopp fordi dette sikrer bedre prosjektgjennomføring. Et slikt krav gjelder også for alle forskere ved UiT Norges arktiske universitet, jamfør «Prinsipper og retningslinjer for forvaltning av forskningsdata ved UiT».

I arbeidet med datahåndteringsplanen planlegger du alle fasene du skal gjennom i prosjektet, og alle aktiviteter som har med datahåndtering å gjøre. Dette omfatter bl.a. søking etter eksisterende data du kan bygge på, innsamling eller generering av dine egne data, sikker lagring og backup i den aktive innsamlingsfasen, strukturering og dokumentering av data, bearbeidelse og analyse av data, samt arkivering og (om mulig) deling av data. Det finnes gode maler som hjelper deg å tenke gjennom og beskrive hvordan alle trinnene i prosjektet ditt kan gjennomføres på beste måte.

I dette webinaret lærer du hvordan du lager en god datahåndteringsplan, og hva som typisk forventes fra finansiørene.

Webinaret bygger på modulen “Hvordan strukturere og dokumentere forskningsdata” og «Hvordan arkivere forskningsdata». Og du er kanskje også interessert i en av våre andre tematiske webinarer, for eksempel «Hvordan søke og sitere forskningsdata», «Forskningsdata: rettigheter og lisener» eller «Håndtering av data som trenger beskyttelse». For mer informasjon se vår Kurskalender.

For mer informasjon om håndtering av forskningsdata ved UiT, se Forskningsdataportalen UiT.

Webinaret holdes av Huw R. Grange og Noortje Haugstvedt.

Velkommen!

Når: 28.09.23 kl 13.15–14.00