vår 2024
VID-6111 Kunst og håndverk for lærere 1-7 eller 5-10 - Visuell kommunikasjon og kulturforståelse - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som tar 30 studiepoeng Kunst og håndverk 1 - 10. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Opptakskrav

- Fullført lærerutdanning

- Tilgang til en klasse eller gruppe av elever er en forutsetning for gjennomføring av ulike praksisoppdrag.

Utgifter i emnet:

Materialer og redskapsutgifter må påberegnes og dekkes av deltaker eller skoleeier.


Innhold

Innholdet i emnet knyttes nært opp til kjerneelementene visuell kommunikasjon og kulturforståelse i grunnskolens læreplan for kunst og håndverk (LK20)

Kjerneelementene vil være utgangspunkt både for arbeid med læreplanens tverrfaglige temaer, de grunnleggende ferdighetene, fagteori, fagdidaktikk og for de praktiske oppgavene.

Hovedvekten i studiet er studentenes eget skapende og utforskende arbeid knyttet til ulike temaer, teknikker, materialer, redskaper og visuelle virkemidler. Egne erfaringer og ferdigheter er en absolutt forutsetning for å kunne tilrettelegge og tilpasse undervisning på ulike nivå i grunnskolen.

De praktiske oppgavene vil i hovedsak forutsette arbeid i verksteder for tegning/maling og tekstil.

Fagdidaktikk og teori knyttet til grunnskolens læreplan, innhold og arbeidsmåter inngår i studiet.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskaper om

  • læreplanens intensjoner og innholdet i emnet med særlig vekt på kjerneelementene visuell kommunikasjon og kulturforståelse i kunst og håndverk på 1.-7 eller 5.-10. trinn
  • ulike materialer, teknikker og redskaper innenfor materialet tekstil og 2-dimensjonal form som er relevante for elever på 1.-7. eller 5.-10. trinn i grunnskolen
  • de grunnleggende ferdighetene i læreplanen
  • grunnleggende formalestetiske virkemidler
  • enkle digitale visuelle uttrykksformer og gjeldende regler om opphavsrett, personvern og kildekritikk i arbeid med digitale bilde
  • grunnleggende kunnskap om sentrale teorier knyttet til barns todimensjonale formspråk
  • kjennskap til samisk læreplan for grunnskolen, med vekt på duodji
  • summativ vurdering i emnet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • arbeide selvstendig og målrettet med idéutvikling, utprøving, problemløsning og dokumentasjon av egne skapende prosesser, samt vurdere og samtale om egne, andres, og elevers arbeider
  • benytte digitale verktøy og visuelle virkemidler i skapende arbeid og formidling
  • gjøre rede for valg av inspirasjonskilder, arbeidsmetoder, virkemidler, materialer, teknikker, verktøy og læremidler både i eget studiearbeid og i undervisning
  • organisere og vedlikeholde verksteder for myke materialer og 2-dimensjonale arbeider

Kompetanse

Studenten kan:

  • utrykke egne tanker og ideer gjennom utøvende praktisk skapende arbeid innenfor todimensjonale og tekstile materialer samt anvende relevant programvare for bearbeiding av digitale bilder.
  • planlegge og gjennomføre undervisning i kunst og håndverk for 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn ut fra læreplanenes innhold og intensjoner
  • veilede og stimulere elevers skapende arbeid i tråd med læreplanen
  • lede elever i å presentere kreative prosesser og produkter i Kunst og håndverk visuelt
  • påvirke sitt lokale læringsmiljø ved å dele kunnskap og gjennomføre nye ideer og undervisningsopplegg i egen praksis

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I undervisningen benyttes det ulike og varierte undervisnings- og arbeidsformer som vil omfatte:

  • Forelesninger
  • Praktiske demonstrasjoner
  • Praktisk, individuelt, skapende arbeid i ulike materialer/teknikker
  • Dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt
  • Ekskursjoner
  • Studie individuelt og i kollokviegrupper av pensumlitteratur og videoer
  • Besvarelse og framlegg av arbeidskrav

I kunst og håndverk har individuelt skapende arbeid i ulike teknikker og materialer en stor plass. Utvikling av praktiske ferdigheter og estetisk bevissthet er avhengig av å gjøre egne erfaringer.

Studiet forutsetter en stor grad av selvstendig praktisk arbeid mellom samlingene med tilgang til ulike relevante maskiner, verktøy og utstyr innenfor materialet tekstil og 2-dimensjonal form.

Presentasjoner og utstillinger med dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt vil stå sentralt.

Egne framlegg blant annet i kollokviegrupper på nettmøter vil vektlegges. Studentene skal delta aktivt i diskusjoner i kollokviegruppene.

Opplegget vil bli tilpasset studentenes behov og hvilket trinn de arbeider på i skolen. Ved oppstart vil det være mulig å velge tilholdssted 1.- 7 eller 5.- 10. Både pensum, tema, undervisnings- og praksisoppgaver vil bli knyttet til dette aktuelle valget. Dette omfatter også sammensetning i studie-/kollokviegruppene

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminarundervisning.


Timeplan

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i kandidatens avsluttende utstilling av egne arbeider produsert i løpet av studiet med logg og portefølje. Muntlig eksamen teller 60 %

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: VID-6111
  • Tidligere år og semester for dette emnet