vår
2024
VID-6111 Kunst og håndverk for lærere 1-7 eller 5-10 - Visuell kommunikasjon og kulturforståelse - 15 stp
Innhold
Innholdet i emnet knyttes nært opp til kjerneelementene visuell kommunikasjon og kulturforståelse i grunnskolens læreplan for kunst og håndverk (LK20)
Kjerneelementene vil være utgangspunkt både for arbeid med læreplanens tverrfaglige temaer, de grunnleggende ferdighetene, fagteori, fagdidaktikk og for de praktiske oppgavene.
Hovedvekten i studiet er studentenes eget skapende og utforskende arbeid knyttet til ulike temaer, teknikker, materialer, redskaper og visuelle virkemidler. Egne erfaringer og ferdigheter er en absolutt forutsetning for å kunne tilrettelegge og tilpasse undervisning på ulike nivå i grunnskolen.
De praktiske oppgavene vil i hovedsak forutsette arbeid i verksteder for tegning/maling og tekstil.
Fagdidaktikk og teori knyttet til grunnskolens læreplan, innhold og arbeidsmåter inngår i studiet.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har kunnskaper om
- læreplanens intensjoner og innholdet i emnet med særlig vekt på kjerneelementene visuell kommunikasjon og kulturforståelse i kunst og håndverk på 1.-7 eller 5.-10. trinn
- ulike materialer, teknikker og redskaper innenfor materialet tekstil og 2-dimensjonal form som er relevante for elever på 1.-7. eller 5.-10. trinn i grunnskolen
- de grunnleggende ferdighetene i læreplanen
- grunnleggende formalestetiske virkemidler
- enkle digitale visuelle uttrykksformer og gjeldende regler om opphavsrett, personvern og kildekritikk i arbeid med digitale bilde
- grunnleggende kunnskap om sentrale teorier knyttet til barns todimensjonale formspråk
- kjennskap til samisk læreplan for grunnskolen, med vekt på duodji
- summativ vurdering i emnet
Ferdigheter
Studenten kan:
- arbeide selvstendig og målrettet med idéutvikling, utprøving, problemløsning og dokumentasjon av egne skapende prosesser, samt vurdere og samtale om egne, andres, og elevers arbeider
- benytte digitale verktøy og visuelle virkemidler i skapende arbeid og formidling
- gjøre rede for valg av inspirasjonskilder, arbeidsmetoder, virkemidler, materialer, teknikker, verktøy og læremidler både i eget studiearbeid og i undervisning
- organisere og vedlikeholde verksteder for myke materialer og 2-dimensjonale arbeider
Kompetanse
Studenten kan:
- utrykke egne tanker og ideer gjennom utøvende praktisk skapende arbeid innenfor todimensjonale og tekstile materialer samt anvende relevant programvare for bearbeiding av digitale bilder.
- planlegge og gjennomføre undervisning i kunst og håndverk for 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn ut fra læreplanenes innhold og intensjoner
- veilede og stimulere elevers skapende arbeid i tråd med læreplanen
- lede elever i å presentere kreative prosesser og produkter i Kunst og håndverk visuelt
- påvirke sitt lokale læringsmiljø ved å dele kunnskap og gjennomføre nye ideer og undervisningsopplegg i egen praksis
Undervisning
I undervisningen benyttes det ulike og varierte undervisnings- og arbeidsformer som vil omfatte:
- Forelesninger
- Praktiske demonstrasjoner
- Praktisk, individuelt, skapende arbeid i ulike materialer/teknikker
- Dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt
- Ekskursjoner
- Studie individuelt og i kollokviegrupper av pensumlitteratur og videoer
- Besvarelse og framlegg av arbeidskrav
I kunst og håndverk har individuelt skapende arbeid i ulike teknikker og materialer en stor plass. Utvikling av praktiske ferdigheter og estetisk bevissthet er avhengig av å gjøre egne erfaringer.
Studiet forutsetter en stor grad av selvstendig praktisk arbeid mellom samlingene med tilgang til ulike relevante maskiner, verktøy og utstyr innenfor materialet tekstil og 2-dimensjonal form.
Presentasjoner og utstillinger med dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt vil stå sentralt.
Egne framlegg blant annet i kollokviegrupper på nettmøter vil vektlegges. Studentene skal delta aktivt i diskusjoner i kollokviegruppene.
Opplegget vil bli tilpasset studentenes behov og hvilket trinn de arbeider på i skolen. Ved oppstart vil det være mulig å velge tilholdssted 1.- 7 eller 5.- 10. Både pensum, tema, undervisnings- og praksisoppgaver vil bli knyttet til dette aktuelle valget. Dette omfatter også sammensetning i studie-/kollokviegruppene
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminarundervisning.
Timeplan
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: VID-6111
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet