Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

VID-6111 Kunst og håndverk for lærere 1-7 eller 5-10 - Visuell kommunikasjon og kulturforståelse - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som tar 30 studiepoeng Kunst og håndverk 1 - 10. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Innholdet i emnet knyttes nært opp til kjerneelementene visuell kommunikasjon og kulturforståelse i grunnskolens læreplan for kunst og håndverk (LK20)

Kjerneelementene vil være utgangspunkt både for arbeid med læreplanens tverrfaglige temaer, de grunnleggende ferdighetene, fagteori, fagdidaktikk og for de praktiske oppgavene.

Hovedvekten i studiet er studentenes eget skapende og utforskende arbeid knyttet til ulike temaer, teknikker, materialer, redskaper og visuelle virkemidler. Egne erfaringer og ferdigheter er en absolutt forutsetning for å kunne tilrettelegge og tilpasse undervisning på ulike nivå i grunnskolen.

De praktiske oppgavene vil i hovedsak forutsette arbeid i verksteder for tegning/maling og tekstil.

Fagdidaktikk og teori knyttet til grunnskolens læreplan, innhold og arbeidsmåter inngår i studiet.


Opptakskrav

- Fullført lærerutdanning

- Tilgang til en klasse eller gruppe av elever er en forutsetning for gjennomføring av ulike praksisoppdrag.

Utgifter i emnet:

Materialer og redskapsutgifter må påberegnes og dekkes av deltaker eller skoleeier.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskaper om

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I undervisningen benyttes det ulike og varierte undervisnings- og arbeidsformer som vil omfatte:

I kunst og håndverk har individuelt skapende arbeid i ulike teknikker og materialer en stor plass. Utvikling av praktiske ferdigheter og estetisk bevissthet er avhengig av å gjøre egne erfaringer.

Studiet forutsetter en stor grad av selvstendig praktisk arbeid mellom samlingene med tilgang til ulike relevante maskiner, verktøy og utstyr innenfor materialet tekstil og 2-dimensjonal form.

Presentasjoner og utstillinger med dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt vil stå sentralt.

Egne framlegg blant annet i kollokviegrupper på nettmøter vil vektlegges. Studentene skal delta aktivt i diskusjoner i kollokviegruppene.

Opplegget vil bli tilpasset studentenes behov og hvilket trinn de arbeider på i skolen. Ved oppstart vil det være mulig å velge tilholdssted 1.- 7 eller 5.- 10. Både pensum, tema, undervisnings- og praksisoppgaver vil bli knyttet til dette aktuelle valget. Dette omfatter også sammensetning i studie-/kollokviegruppene

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminarundervisning.