vår
2024
VID-6087 Engelsk 2 for 5.-10. trinn, del 2 - 15 stp
Emnetype
Videreutdanning for lærere på lavere nivå. Emnet utgjør andre del av studiet engelsk 2 for 5-10 trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Søknadsfrist er 01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)
Søknadsfrist er ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere
Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon
Opptakskrav
Søkere må dokumentere:
- Fullført lærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5-10 trinn
- Fullført engelsk 1 eller tilsvarende 30 studiepoeng i engelsk
Deltakerne må gjennom studiet være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5-10 trinn som tillater at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på arbeidsforholdet, men dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre arbeidskravene.
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i læreplanens kjerneområde Møte med engelskspråklige tekster, og bygger på et utvidet tekstbegrep. Fokus rettes mot hvordan ulike typer tekster fra fortid og nåtid kan brukes i engelskundervisning for utvikling av grunnleggende ferdigheter, gi elever innsikt i språklig og kulturelt mangfold og for å utvikle interkulturell kompetanse. Praktiske tilnærminger til læreplanens tverrfaglige tema (demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring) vies spesiell oppmerksomhet.
Emnet gir også grunnleggende innføring i narrativ teori og bringer inn forskning om hvordan tekst realiseres gjennom ulike digitale og analoge media. Dette kobles opp til det praktiske arbeidet i klasserommet, f.eks. gjennom utforskning av læremidler.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om et utvalg engelskspråklige tekster fra hele verden
- kunnskap om hvordan ulike tekster og teksttyper kan tilpasses og benyttes i engelskundervisning av elever i 5.-10. trinn
- kunnskap om sentrale begreper i narrativ teori
- kunnskap om aktuell fagdidaktisk forskning i engelskfaget
- kunnskap om gjeldende læreplanverk og andre sentrale styringsdokumenter med relevans for engelskfaget
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere og bruke et bredt utvalg av engelskspråklige tekster på hensiktsmessige måter i undervisning.
- bruke ulike typer tekster for fremme interkulturell kompetanse
- bruke ulike typer tekster for å legge til rette for læring innenfor de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring og medborgerskap og demokrati
- utnytte mulighetene som ligger i både digitale og analoge tekster i undervisningen
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge og tilpasse undervisning for elevers læring, utvikling og lærelyst
- gi tilpassede tilbakemeldinger og bruke formativ og summativ vurdering for å veilede elever i engelskopplæringa
- kunne analysere, vurdere og reflektere over egen læring og se egen læring i sammenheng med elevenes læring i faget
Kompetanse
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere egen engelskundervisning med bruk av tekster i henhold til gjeldende læreplan, tilpasset den enkelte elev
- vedlikeholde og utvikle sin faglige kompetanse ved å innhente, forstå og reflektere over ulike tekster og faglitteratur
- bidra til faglig utvikling og nytenking i skolen
Undervisning
Emnet legges opp med to fysiske samlinger av tre dagers varighet, pluss én uke ved det norske studiesentret i York (valgfritt). Mellom samlingene er undervisningen nettbasert og består av forelesninger og ulike former for samarbeid mellom deltakerne i tillegg til selvstudium. Emnet legger opp til utprøving og deling av undervisningsopplegg og til felles refleksjon rundt disse.Siste eksamenstermin
Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er høst 2025Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 40 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
70 % deltakelse | Godkjent – ikke godkjent | |
En lengre tekst | Godkjent – ikke godkjent | |
Tre kortere tekster | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: VID-6087
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet