Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

VID-6087 Engelsk 2 for 5.-10. trinn, del 2 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Videreutdanning for lærere på lavere nivå. Emnet utgjør andre del av studiet engelsk 2 for 5-10 trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Søknadsfrist er 01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)

Søknadsfrist er ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere

Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon


Innhold

Emnet tar utgangspunkt i læreplanens kjerneområde Møte med engelskspråklige tekster, og bygger på et utvidet tekstbegrep. Fokus rettes mot hvordan ulike typer tekster fra fortid og nåtid kan brukes i engelskundervisning for utvikling av grunnleggende ferdigheter, gi elever innsikt i språklig og kulturelt mangfold og for å utvikle interkulturell kompetanse. Praktiske tilnærminger til læreplanens tverrfaglige tema (demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring) vies spesiell oppmerksomhet.

Emnet gir også grunnleggende innføring i narrativ teori og bringer inn forskning om hvordan tekst realiseres gjennom ulike digitale og analoge media. Dette kobles opp til det praktiske arbeidet i klasserommet, f.eks. gjennom utforskning av læremidler.


Opptakskrav

Søkere må dokumentere:

Deltakerne må gjennom studiet være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5-10 trinn som tillater at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på arbeidsforholdet, men dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre arbeidskravene.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan


Undervisnings- og eksamensspråk

Engelsk

Undervisning

Emnet legges opp med to fysiske samlinger av tre dagers varighet, pluss én uke ved det norske studiesentret i York (valgfritt). Mellom samlingene er undervisningen nettbasert og består av forelesninger og ulike former for samarbeid mellom deltakerne i tillegg til selvstudium. Emnet legger opp til utprøving og deling av undervisningsopplegg og til felles refleksjon rundt disse.