vår 2024
VID-6077 Elevmangfold og tilpasset opplæring - 15 stp

Emnetype

Emnet er et videreutdanningstilbud på bachelornivå. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet er det fjerde av fire emner som til sammen utgjør Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM), 60 studiepoeng.

Søknadsfristen er 01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)

Søknadsfristen er ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere

Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon


Opptakskrav

Søkere må dokumentere en 3-årig førskole-/barnehagelærerutdanning og minst to års relevant undervisningserfaring på trinn 1-4 etter endt utdanning. Søkerne må være eller ha vært fast ansatt i en undervisningsstilling i skolen. Deltagerne må også gjennom studiet være i et ansettelsesforhold i grunnskolen som tillater at deltageren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse.

Innhold

Sentralt i emnet er tilpasset opplæring og tidlig innsats. Et overordnet perspektiv er elevenes læring og mestring i en skole preget av språklig, sosialt og kulturelt mangfold, med særlig vekt på samisk. Norsk som andrespråk og flerspråklighet er sentrale tema.

Tilrettelegging av undervisning i lesing, skriving og matematikk for alle elever er sentralt. Studentene vil få kunnskap om kartlegging og vurdering for læring og om lese-, skrive- og matematikkvansker i et forebyggingsperspektiv. Emnet legger også vekt på grunnleggende ferdigheter som verktøy for læring og på utvikling av studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om sentrale styringsdokumenter for skolen som forskrift til opplæringslova og gjeldende læreplanverk
  • kunnskap om norsk som andrespråk og språklig mangfold som en ressurs
  • kunnskap om tilpasset opplæring og intensiv opplæring i lesing, skriving og matematikk på 1. - 4. trinn
  • kunnskap om relevante vurderings- og kartleggingsverktøy
  • kunnskap om lese-, skrive- og matematikkvansker i et forebyggingsperspektiv
  • kunnskap om digitale verktøy i lese-, skrive- og matematikkopplæringen
  • kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke kunnskap om tilpasset opplæring for å skape et læringsmiljø der undervisningen er tilpasset ulike elevers forutsetninger
  • forebygge og oppdage lese-, skrive- og matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer utfordringer
  • vurdere relevante tiltak på grunnlag av kartlegging og vurdering og gjennomføre intensiv opplæring på 1. - 4. trinn i lesing, skriving og matematikk
  • vurdere ulike typer læremidler, også digitale, med tanke på læringsutbyttet til elevene

Kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter
  • kan begrunne og vurdere egen og skolens praksis på grunnlag av gjeldende styringsdokumenter, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Studiet er samlingsbasert med tre samlinger á tre dager. Mellom samlingene vil det bli lagt til rette for nettbasert samarbeid og veiledning.

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Det blir lagt vekt på studentaktive undervisningsformer, og studentenes yrkespraksis skal brukes som en del av refleksjonsgrunnlaget i emnet. De skal blant annet prøve ut ulike kartleggings- og vurderingsmåter i egen praksis.

Studentene skal utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennom praktiske arbeidsoppgaver.

Studentene skal ha veiledet praksis, og veiledningen vil i hovedsak bli gjennomført av faglærer på emnet og foregå digitalt på og mellom samlingene. Studentene skal blant annet observere og kartlegge elever i egen praksis og gjennomføre kollegaveiledning på egen skole. Arbeidskravene på emnet er direkte knyttet til praksisgjennomføringen.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 14.05.2024–15.05.2024 30 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

70 % deltakelse Godkjent – ikke godkjent
Produsere læringsressurs Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig elevportrett Godkjent – ikke godkjent
Kartlegging av elev Godkjent – ikke godkjent
Kollegaveiledning Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • produsere og/eller vurdere en digital læringsressurs
  • skriftlig elevportrett med beskrivelse og vurdering av faglig kompetanse og tilpasset opplæring (inntil 2000 ord)
  • utført følgende oppgaver i praksis:
  • kartlegging av en eller flere elever innen lesing, skriving og/eller matematikk
  • gjennomført kollegaveiledning på egen skole med skriftlig egenvurdering (inntil 600 ord)

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Muntlig eksamen, 30 minutter, fordelt på presentasjon av tverrfaglig problemstilling (15 minutt), etterfulgt av samtale (15 minutt). Individuell.

Kontinuasjonseksamen

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: VID-6077
  • Tidligere år og semester for dette emnet