Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2024
VID-6077 Elevmangfold og tilpasset opplæring - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et videreutdanningstilbud på bachelornivå. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Emnet er det fjerde av fire emner som til sammen utgjør Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM), 60 studiepoeng.
Søknadsfristen er 01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)
Søknadsfristen er ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere
Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon
Innhold
Sentralt i emnet er tilpasset opplæring og tidlig innsats. Et overordnet perspektiv er elevenes læring og mestring i en skole preget av språklig, sosialt og kulturelt mangfold, med særlig vekt på samisk. Norsk som andrespråk og flerspråklighet er sentrale tema.
Tilrettelegging av undervisning i lesing, skriving og matematikk for alle elever er sentralt. Studentene vil få kunnskap om kartlegging og vurdering for læring og om lese-, skrive- og matematikkvansker i et forebyggingsperspektiv. Emnet legger også vekt på grunnleggende ferdigheter som verktøy for læring og på utvikling av studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse.
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om sentrale styringsdokumenter for skolen som forskrift til opplæringslova og gjeldende læreplanverk
- kunnskap om norsk som andrespråk og språklig mangfold som en ressurs
- kunnskap om tilpasset opplæring og intensiv opplæring i lesing, skriving og matematikk på 1. - 4. trinn
- kunnskap om relevante vurderings- og kartleggingsverktøy
- kunnskap om lese-, skrive- og matematikkvansker i et forebyggingsperspektiv
- kunnskap om digitale verktøy i lese-, skrive- og matematikkopplæringen
- kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke kunnskap om tilpasset opplæring for å skape et læringsmiljø der undervisningen er tilpasset ulike elevers forutsetninger
- forebygge og oppdage lese-, skrive- og matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer utfordringer
- vurdere relevante tiltak på grunnlag av kartlegging og vurdering og gjennomføre intensiv opplæring på 1. - 4. trinn i lesing, skriving og matematikk
- vurdere ulike typer læremidler, også digitale, med tanke på læringsutbyttet til elevene
Kompetanse
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter
- kan begrunne og vurdere egen og skolens praksis på grunnlag av gjeldende styringsdokumenter, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studiet er samlingsbasert med tre samlinger á tre dager. Mellom samlingene vil det bli lagt til rette for nettbasert samarbeid og veiledning.
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Det blir lagt vekt på studentaktive undervisningsformer, og studentenes yrkespraksis skal brukes som en del av refleksjonsgrunnlaget i emnet. De skal blant annet prøve ut ulike kartleggings- og vurderingsmåter i egen praksis.
Studentene skal utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennom praktiske arbeidsoppgaver.
Studentene skal ha veiledet praksis, og veiledningen vil i hovedsak bli gjennomført av faglærer på emnet og foregå digitalt på og mellom samlingene. Studentene skal blant annet observere og kartlegge elever i egen praksis og gjennomføre kollegaveiledning på egen skole. Arbeidskravene på emnet er direkte knyttet til praksisgjennomføringen.