Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

VID-6077 Elevmangfold og tilpasset opplæring - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et videreutdanningstilbud på bachelornivå. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet er det fjerde av fire emner som til sammen utgjør Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM), 60 studiepoeng.

Søknadsfristen er 01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)

Søknadsfristen er ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere

Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon


Innhold

Sentralt i emnet er tilpasset opplæring og tidlig innsats. Et overordnet perspektiv er elevenes læring og mestring i en skole preget av språklig, sosialt og kulturelt mangfold, med særlig vekt på samisk. Norsk som andrespråk og flerspråklighet er sentrale tema.

Tilrettelegging av undervisning i lesing, skriving og matematikk for alle elever er sentralt. Studentene vil få kunnskap om kartlegging og vurdering for læring og om lese-, skrive- og matematikkvansker i et forebyggingsperspektiv. Emnet legger også vekt på grunnleggende ferdigheter som verktøy for læring og på utvikling av studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse.


Opptakskrav

Søkere må dokumentere en 3-årig førskole-/barnehagelærerutdanning og minst to års relevant undervisningserfaring på trinn 1-4 etter endt utdanning. Søkerne må være eller ha vært fast ansatt i en undervisningsstilling i skolen. Deltagerne må også gjennom studiet være i et ansettelsesforhold i grunnskolen som tillater at deltageren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Studiet er samlingsbasert med tre samlinger á tre dager. Mellom samlingene vil det bli lagt til rette for nettbasert samarbeid og veiledning.

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Det blir lagt vekt på studentaktive undervisningsformer, og studentenes yrkespraksis skal brukes som en del av refleksjonsgrunnlaget i emnet. De skal blant annet prøve ut ulike kartleggings- og vurderingsmåter i egen praksis.

Studentene skal utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennom praktiske arbeidsoppgaver.

Studentene skal ha veiledet praksis, og veiledningen vil i hovedsak bli gjennomført av faglærer på emnet og foregå digitalt på og mellom samlingene. Studentene skal blant annet observere og kartlegge elever i egen praksis og gjennomføre kollegaveiledning på egen skole. Arbeidskravene på emnet er direkte knyttet til praksisgjennomføringen.