vår 2024
PFF-5074 Fordypning i norskdidaktikk del 2 - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5025 Norskdidaktikk, PFF-5044 Fordypning i norskdidaktikk del 1

Innhold

Emnet er en fordypning i norskdidaktikk med utgangspunkt i emnet PFF-5034 (del II i norskdidaktikk på PPU), det bygger dessuten på PFF-5025 og PFF-5044. I emnet får studentene anledning til å anvende kompetansen de har tilegnet seg gjennom nevnte emner, undervisningspraksis og fra utdanninga i nordisk til å fordype seg i to områder som er sentrale i skolens norskfag, nemlig norsk som andrespråk og undervisning om og i muntlighet. Emnet har også en felles fordypningsdel med øvrig fagdidaktikk i utdanninga. I denne delen av emnet undersøkes hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. I emnet er det også fokus på profesjonsfaglig digitale kompetanse og på skoleforskning som har både nasjonal og internasjonal betydning. Undervisninga i emnet fordeles dermed på følgende temaer:

  • Andrespråksdidaktikk
  • Muntlighetsdidaktikk
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
  • Nasjonale og internasjonale trender og innsikter innenfor utdanningsforskning

Hva lærer du

Kunnskaper

Studenten har:

-kunnskap om ulike perspektiver i andrespråksdidaktikken og om ulike tilnærminger til undervisning i norsk som andrespråk

-har inngående kunnskap om hvordan en kan undervise i muntlighet på en slik måte at elevene kan dra nytte av det også i andre fag og i andre sammenhenger i livet, i tråd med tanken om livslang læring

-har inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap

-har solid kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole

-har inngående kunnskap om og innsikt i nasjonale og internasjonale trender innenfor utdanningsforskning

Ferdigheter

Studenten kan:

-kan anvende kunnskaper om andrespråksdidaktikk i utvikling av undervisningsopplegg i tråd med ulike læreplaner i norsk

-analysere og vurdere elevers muntlighet og gi råd og veiledning som vil styrke den enkeltes utvikling og kompetanse i muntlig kommunikasjon

- bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen

-fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole

-finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutviklin


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Om lag 24 undervisningstimer i form av forelesninger og seminar.

Pensum: Ca. 700 sider. Pensum vil være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Muntlig eksamen 07.06.2024 08:00
Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstrekkelig oppmøte Godkjent – ikke godkjent
Levert plan Godkjent – ikke godkjent
Abstrakt på fordypningstema Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: PFF-5074
  • Tidligere år og semester for dette emnet