Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PFF-5074 Fordypning i norskdidaktikk del 2 - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet er en fordypning i norskdidaktikk med utgangspunkt i emnet PFF-5034 (del II i norskdidaktikk på PPU), det bygger dessuten på PFF-5025 og PFF-5044. I emnet får studentene anledning til å anvende kompetansen de har tilegnet seg gjennom nevnte emner, undervisningspraksis og fra utdanninga i nordisk til å fordype seg i to områder som er sentrale i skolens norskfag, nemlig norsk som andrespråk og undervisning om og i muntlighet. Emnet har også en felles fordypningsdel med øvrig fagdidaktikk i utdanninga. I denne delen av emnet undersøkes hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. I emnet er det også fokus på profesjonsfaglig digitale kompetanse og på skoleforskning som har både nasjonal og internasjonal betydning. Undervisninga i emnet fordeles dermed på følgende temaer:
- Andrespråksdidaktikk
- Muntlighetsdidaktikk
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
- Nasjonale og internasjonale trender og innsikter innenfor utdanningsforskning
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskaper
Studenten har:
-kunnskap om ulike perspektiver i andrespråksdidaktikken og om ulike tilnærminger til undervisning i norsk som andrespråk
-har inngående kunnskap om hvordan en kan undervise i muntlighet på en slik måte at elevene kan dra nytte av det også i andre fag og i andre sammenhenger i livet, i tråd med tanken om livslang læring
-har inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap
-har solid kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole
-har inngående kunnskap om og innsikt i nasjonale og internasjonale trender innenfor utdanningsforskning
Ferdigheter
Studenten kan:
-kan anvende kunnskaper om andrespråksdidaktikk i utvikling av undervisningsopplegg i tråd med ulike læreplaner i norsk
-analysere og vurdere elevers muntlighet og gi råd og veiledning som vil styrke den enkeltes utvikling og kompetanse i muntlig kommunikasjon
- bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
-fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole
-finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutviklin
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Om lag 24 undervisningstimer i form av forelesninger og seminar.
Pensum: Ca. 700 sider. Pensum vil være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.