vår 2024
PFF-5071 Fordypning i samfunnsfagsdidaktikk del 2 - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5021 Samfunnsfagsdidaktikk, PFF-5041 Fordypning i samfunnsfagdidaktikk del 1

Innhold

Emnet er en fordypning i samfunnsfagsdidaktikk med utgangspunkt i emnet PFF5030 (del II i samfunnsfagsdidaktikk på PPU), det bygger dessuten på PFF-5021 og PFF-5041. I emnet får studentene anledning til å fordype seg i to sentrale elementer som er særlig viktig i skolens samfunnsfagsundervisning, nemlig bredden i begrepslæring og undervisning om og i muntlighet. Emnet har også en felles fordypningsdel med øvrig fagdidaktikk i utdanninga. I denne delen av emnet undersøkes særlig hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. I emnet er det også fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse, herunder digitale læremidler som brukes i skolen og hvilken funksjon disse læremidlene kan sies å ha, og på skoleforskning som har både nasjonal og internasjonal betydning. Undervisninga i emnet fordeles derfor på følgende temaer:

  • Begrepsdidaktikk
  • Muntlighetsdidaktikk
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
  • Nasjonale og internasjonale trender og innsikter innenfor utdanningsforskning

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper Studenten har:

  • avansert kunnskap om begrepslæring i klasserommet
  • har inngående kunnskap om hvordan en kan undervise i muntlighet på en slik måte at elevene kan dra nytte av det også i andre fag og i andre sammenhenger i livet, i tråd med tanken om livslang læring
  • har inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap
  • har kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole
  • har inngående kunnskap om og innsikt i nasjonale og internasjonale trender innenfor utdanningsforskning

Ferdigheter Studenten kan:

  • kan anvende kunnskaper om begrepslæring i arbeid med utvikling av faglige opplegg for arbeid med begreper i skolen
  • analysere og vurdere elevers muntlighet og gi råd og veiledning som vil styrke den enkeltes utvikling på området
  • bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
  • fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole
  • finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutvikling

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Omlag 24 undervisningstimer i form av forelesninger og seminar.

Ca. 700 sider. Pensum vil være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Muntlig eksamen 07.06.2024 09:00
Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstrekkelig oppmøte Godkjent – ikke godkjent
Abstrakt på fordypningstema Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: PFF-5071
  • Tidligere år og semester for dette emnet