Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PFF-5071 Fordypning i samfunnsfagsdidaktikk del 2 - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet er en fordypning i samfunnsfagsdidaktikk med utgangspunkt i emnet PFF5030 (del II i samfunnsfagsdidaktikk på PPU), det bygger dessuten på PFF-5021 og PFF-5041. I emnet får studentene anledning til å fordype seg i to sentrale elementer som er særlig viktig i skolens samfunnsfagsundervisning, nemlig bredden i begrepslæring og undervisning om og i muntlighet. Emnet har også en felles fordypningsdel med øvrig fagdidaktikk i utdanninga. I denne delen av emnet undersøkes særlig hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. I emnet er det også fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse, herunder digitale læremidler som brukes i skolen og hvilken funksjon disse læremidlene kan sies å ha, og på skoleforskning som har både nasjonal og internasjonal betydning. Undervisninga i emnet fordeles derfor på følgende temaer:
- Begrepsdidaktikk
- Muntlighetsdidaktikk
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
- Nasjonale og internasjonale trender og innsikter innenfor utdanningsforskning
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten har:
- avansert kunnskap om begrepslæring i klasserommet
- har inngående kunnskap om hvordan en kan undervise i muntlighet på en slik måte at elevene kan dra nytte av det også i andre fag og i andre sammenhenger i livet, i tråd med tanken om livslang læring
- har inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap
- har kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole
- har inngående kunnskap om og innsikt i nasjonale og internasjonale trender innenfor utdanningsforskning
Ferdigheter Studenten kan:
- kan anvende kunnskaper om begrepslæring i arbeid med utvikling av faglige opplegg for arbeid med begreper i skolen
- analysere og vurdere elevers muntlighet og gi råd og veiledning som vil styrke den enkeltes utvikling på området
- bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
- fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole
- finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutvikling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Omlag 24 undervisningstimer i form av forelesninger og seminar.
Ca. 700 sider. Pensum vil være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk