vår
2024
PED-6342 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage – Fordypning 1 - 15 stp
Emnetype
Praktisk/teoretisk videreutdanningsemne på masternivå. Emnet er det første av to valgmoduler og fokuserer på profesjonskvalifiserende veiledning av studenter og nyutdannede.
Utdanningen danner grunnlag for videre spesialisering i veiledning, både på master-og PhD nivå.
Emnet overlapper følgende emner:
- PED-6326 Veiledning for lærere i skole og barnehage
- PED-6327 Veiledning for praksislærere i barnehage
- PED-6319 Veiledning for lærerutdannere i praksisfeltet -del 2, 15 stp.
- PED-6320 Veiledning for nyutdannede lærere i skole og barnehage -del 2, 15 stp.
- Veiledning i praksis del 2
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Søknadsfrist 01.03. på Utdanningsdirektoratets nettsider
Når man har fått godkjent søknaden av Utdanningsdirektoratet må man registrere seg på EVU-web innen midten av mai.
Opptakskrav
Det kreves godkjent utdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer, lærer i videregående opplæring; minst 3 år/ 180 stp. Søkere må dokumentere minst 3 års relevant praksis som lærer eller barnehagelærer etter endt utdanning. Søker skal stå i, eller etablere et pedagogisk veiledningsforhold med studenter, nyutdannede eller kollegaer.
Emnet bygger på grunnmodulen i Veiledning for lærere skole og barnehage.
Emne tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere. Søker må ha gjennomført emnets grunnmodul 15 stp.
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
PED-6326 Veiledning for lærere i skole og barnehage, del 2 15 stpPED-6326F Veiledning for lærere i skole og barnehage, del 2 15 stp
PED-6319 Veiledning for lærerutdannere i praksisfeltet - del 2 15 stp
PED-6320 Veiledning for nyutdannede lærere i skole og barnehage veilederemne 2 15 stp
Innhold
Emnet gir en fordypning i profesjonskvalifiserende veiledning for studenter og nyutdannede. Studiet har både teoretisk og praktisk tilnærming og det arbeides både individuelt og i grupper. Studiet krever at studentene tar utgangspunkt i de til enhver tid gjeldende rammer og mål for veiledning for studenter og nyutdannede.
Studiet tar for seg følgende overordnede tema knyttet til veiledning av studenter og nyutdannede:
- Veiledning som fagfelt
- Fordypning i ulike veiledningstradisjoner og praktiske tilnærminger
- Fordypning i kommunikasjon og relasjon
- Fordypning i veiledning av studenter og nyutdannede lærere i barnehage og skole
- Profesjon og veiledning
- Makt og asymmetri i veiledning
- Profesjonsetikk og digital kompetanse
- Styrking og mestring i veiledning for profesjonsutviklingen
- Organisasjon og lærende kulturer
- Organisasjonsutvikling og veiledning
- Vitenskapsteori og metode
- Fordypning i aksjonsforskningsstrategier og veiledning
- Metoder for egen og andres utvikling
Hva lærer du
Etter bestått emne skal følgende læringsresultat være oppnådd:
Kunnskaper :
Studenten skal ha:
- spesialisert innsikt i ulike veiledningstradisjoner, veiledningsretninger og karakteristiske praktiske tilnærminger
- avansert kunnskap om makt og asymmetri i veiledning
- fordypet innsikt i etiske perspektiver og utfordringer knyttet til veiledning, profesjonsutvikling og bruk av digitale verktøy
- inngående kunnskap om veiledningens muligheter og utfordringer knyttet til egen og andres profesjonelle utvikling og læring
- inngående kunnskap og forståelse for styrking og mestring i veiledning for profesjonsutvikling
- spesialisert kunnskap om bruk av strategier fra aksjonsforskning knyttet til forskning og utvikling
- inngående kunnskap om veiledning av studenter i praksis og nyutdannede lærere i barnehage og skole
Ferdigheter:
Studenten skal kunne:
- anvende sin kunnskap om veiledning på nye og ulike veiledningsområder, individuelt og i grupper
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor veiledningsfeltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemløsninger
- analysere og forholde seg kritisk til ulik forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer
- gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til relevante veiledningsprosesser
Kompetanse :
Studenten skal kunne:
- formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på fagområdet
- ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
- bidra til utvikling, kritisk tenkning og innovasjon av gode veiledningsordninger
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledningsfeltet på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Undervisning
Emnet er samlingsbasert og går over et semester. Emnet består av 3 samlinger, à 2 dager. Emnet krever aktiv deltagelse i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, på nettet og selvstudier. Det kreves at deltagerne praktiserer veiledning aktivt gjennom emnet, fortrinnsvis med studenter i praksis eller nyutdannede. Samlingene vil bestå av en veksling mellom veiledningsøvelser individuelt og i grupper, seminararbeid og arbeid med ulike tekster som skal dokumentere utvikling av egne veilednings- og vurderingsferdigheter.Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 10.05.2024 14:00 (Innlevering) | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Veiledningsøkter | Godkjent – ikke godkjent | |
Utviklingsarbeid | Godkjent – ikke godkjent | |
Oppmøte | Godkjent – ikke godkjent | |
Nettbasert arbeid | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- En plan for gjennomføring av minimum 3 veiledningsøkter (1-2 sider). Planen skal inneholde et punkt om kunnskapsdeling i eget kollegium på slutten av semesteret.
- Studenten skal presentere eget utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
- 80% oppmøte på samlingene
- 80% deltagelse på nettbasert arbeid.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: PED-6342
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet