vår 2024
PED-6342 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage – Fordypning 1 - 15 stp

Emnetype

Praktisk/teoretisk videreutdanningsemne på masternivå. Emnet er det første av to valgmoduler og fokuserer på profesjonskvalifiserende veiledning av studenter og nyutdannede.

Utdanningen danner grunnlag for videre spesialisering i veiledning, både på master-og PhD nivå.

Emnet overlapper følgende emner:

  • PED-6326 Veiledning for lærere i skole og barnehage
  • PED-6327 Veiledning for praksislærere i barnehage
  • PED-6319 Veiledning for lærerutdannere i praksisfeltet -del 2, 15 stp.
  • PED-6320 Veiledning for nyutdannede lærere i skole og barnehage -del 2, 15 stp.
  • Veiledning i praksis del 2

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Søknadsfrist 01.03. på Utdanningsdirektoratets nettsider

Når man har fått godkjent søknaden av Utdanningsdirektoratet må man registrere seg på EVU-web innen midten av mai.


Opptakskrav

Det kreves godkjent utdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer, lærer i videregående opplæring; minst 3 år/ 180 stp. Søkere må dokumentere minst 3 års relevant praksis som lærer eller barnehagelærer etter endt utdanning. Søker skal stå i, eller etablere et pedagogisk veiledningsforhold med studenter, nyutdannede eller kollegaer.

Emnet bygger på grunnmodulen i Veiledning for lærere skole og barnehage.

Emne tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere. Søker må ha gjennomført emnets grunnmodul 15 stp.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PED-6341 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage. Grunnmodul

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-6326 Veiledning for lærere i skole og barnehage, del 2 15 stp
PED-6326F Veiledning for lærere i skole og barnehage, del 2 15 stp
PED-6319 Veiledning for lærerutdannere i praksisfeltet - del 2 15 stp
PED-6320 Veiledning for nyutdannede lærere i skole og barnehage veilederemne 2 15 stp

Innhold

Emnet gir en fordypning i profesjonskvalifiserende veiledning for studenter og nyutdannede. Studiet har både teoretisk og praktisk tilnærming og det arbeides både individuelt og i grupper. Studiet krever at studentene tar utgangspunkt i de til enhver tid gjeldende rammer og mål for veiledning for studenter og nyutdannede.

Studiet tar for seg følgende overordnede tema knyttet til veiledning av studenter og nyutdannede:

  • Veiledning som fagfelt
    • Fordypning i ulike veiledningstradisjoner og praktiske tilnærminger
    • Fordypning i kommunikasjon og relasjon
    • Fordypning i veiledning av studenter og nyutdannede lærere i barnehage og skole
  • Profesjon og veiledning
    • Makt og asymmetri i veiledning
    • Profesjonsetikk og digital kompetanse
    • Styrking og mestring i veiledning for profesjonsutviklingen
  • Organisasjon og lærende kulturer
    • Organisasjonsutvikling og veiledning
  • Vitenskapsteori og metode
    • Fordypning i aksjonsforskningsstrategier og veiledning
    • Metoder for egen og andres utvikling

Hva lærer du

Etter bestått emne skal følgende læringsresultat være oppnådd:

Kunnskaper :

Studenten skal ha:

  • spesialisert innsikt i ulike veiledningstradisjoner, veiledningsretninger og karakteristiske praktiske tilnærminger
  • avansert kunnskap om makt og asymmetri i veiledning
  • fordypet innsikt i etiske perspektiver og utfordringer knyttet til veiledning, profesjonsutvikling og bruk av digitale verktøy
  • inngående kunnskap om veiledningens muligheter og utfordringer knyttet til egen og andres profesjonelle utvikling og læring
  • inngående kunnskap og forståelse for styrking og mestring i veiledning for profesjonsutvikling
  • spesialisert kunnskap om bruk av strategier fra aksjonsforskning knyttet til forskning og utvikling
  • inngående kunnskap om veiledning av studenter i praksis og nyutdannede lærere i barnehage og skole

Ferdigheter:

Studenten skal kunne:

  • anvende sin kunnskap om veiledning på nye og ulike veiledningsområder, individuelt og i grupper
  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor veiledningsfeltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemløsninger
  • analysere og forholde seg kritisk til ulik forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer
  • gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til relevante veiledningsprosesser

Kompetanse :

Studenten skal kunne:

  • formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på fagområdet
  • ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
  • bidra til utvikling, kritisk tenkning og innovasjon av gode veiledningsordninger
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledningsfeltet på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.


Undervisning

Emnet er samlingsbasert og går over et semester. Emnet består av 3 samlinger, à 2 dager. Emnet krever aktiv deltagelse i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, på nettet og selvstudier. Det kreves at deltagerne praktiserer veiledning aktivt gjennom emnet, fortrinnsvis med studenter i praksis eller nyutdannede. Samlingene vil bestå av en veksling mellom veiledningsøvelser individuelt og i grupper, seminararbeid og arbeid med ulike tekster som skal dokumentere utvikling av egne veilednings- og vurderingsferdigheter.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Oppgave 10.05.2024 14:00 (Innlevering) Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Veiledningsøkter Godkjent – ikke godkjent
Utviklingsarbeid Godkjent – ikke godkjent
Oppmøte Godkjent – ikke godkjent
Nettbasert arbeid Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • En plan for gjennomføring av minimum 3 veiledningsøkter (1-2 sider). Planen skal inneholde et punkt om kunnskapsdeling i eget kollegium på slutten av semesteret.
  • Studenten skal presentere eget utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
  • 80% oppmøte på samlingene
  • 80% deltagelse på nettbasert arbeid.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: PED-6342
  • Tidligere år og semester for dette emnet