Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

PED-6342 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage – Fordypning 1 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Praktisk/teoretisk videreutdanningsemne på masternivå. Emnet er det første av to valgmoduler og fokuserer på profesjonskvalifiserende veiledning av studenter og nyutdannede.

Utdanningen danner grunnlag for videre spesialisering i veiledning, både på master-og PhD nivå.

Emnet overlapper følgende emner:

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Søknadsfrist 01.03. på Utdanningsdirektoratets nettsider

Når man har fått godkjent søknaden av Utdanningsdirektoratet må man registrere seg på EVU-web innen midten av mai.


Studiepoengreduksjon

PED-6320 Veiledning for nyutdannede lærere i skole og barnehage veilederemne 2 15 stp

Innhold

Emnet gir en fordypning i profesjonskvalifiserende veiledning for studenter og nyutdannede. Studiet har både teoretisk og praktisk tilnærming og det arbeides både individuelt og i grupper. Studiet krever at studentene tar utgangspunkt i de til enhver tid gjeldende rammer og mål for veiledning for studenter og nyutdannede.

Studiet tar for seg følgende overordnede tema knyttet til veiledning av studenter og nyutdannede:


Opptakskrav

Det kreves godkjent utdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer, lærer i videregående opplæring; minst 3 år/ 180 stp. Søkere må dokumentere minst 3 års relevant praksis som lærer eller barnehagelærer etter endt utdanning. Søker skal stå i, eller etablere et pedagogisk veiledningsforhold med studenter, nyutdannede eller kollegaer.

Emnet bygger på grunnmodulen i Veiledning for lærere skole og barnehage.

Emne tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere. Søker må ha gjennomført emnets grunnmodul 15 stp.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PED-6341 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage. Grunnmodul

Hva lærer du

Etter bestått emne skal følgende læringsresultat være oppnådd:

Kunnskaper :

Studenten skal ha:

Ferdigheter:

Studenten skal kunne:

Kompetanse :

Studenten skal kunne:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.


Undervisning

Emnet er samlingsbasert og går over et semester. Emnet består av 3 samlinger, à 2 dager. Emnet krever aktiv deltagelse i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, på nettet og selvstudier. Det kreves at deltagerne praktiserer veiledning aktivt gjennom emnet, fortrinnsvis med studenter i praksis eller nyutdannede. Samlingene vil bestå av en veksling mellom veiledningsøvelser individuelt og i grupper, seminararbeid og arbeid med ulike tekster som skal dokumentere utvikling av egne veilednings- og vurderingsferdigheter.