vår
2024
PED-1005 Pedagogisk filosofi - 10 stp
Innhold
Emnet tar opp og drøfter problemer av filosofisk og vitenskapsteoretisk art innenfor pedagogikkfaget. Det gjelder for eksempel oppfatninger om pedagogikkfagets egenart og perspektiver på forholdet mellom teori og praksis. Det gis en innføring i grunnleggende begreper i pedagogikkfaget som kunnskap, oppdragelse, undervisning, læring og danning, og det belyses hvordan disse inngår i ulike politiske, etiske og erkjenningsteoretiske sammenhenger.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
Studenten har:
- Forståelse av noen samtidige og historiske pedagogisk-filosofiske teorier
- Kunnskap om sentrale pedagogisk-filosofiske perspektiv og arbeidsmåter
- Kunnskap om pedagogikkens grunnleggende begreper
Ferdigheter
Studenten kan:
- Vurdere egne og andres begrunnelser og argumentasjon
- Diskutere pedagogisk-filosofiske problemstillinger
- Planlegge, gjennomføre og vurdere muntlige fremlegg med oppgitt problemstilling
- Utforme en akademisk tekst ut fra oppgitt problemstilling
Kompetanse
Studenten kan:
- Reflektere over pedagogiske grunnbegrep, og belyse hvilken rolle ulike kontekster spiller i denne sammenhengen
- Analysere konkrete problemer i pedagogisk praksis i lys av generelle pedagogisk-filosofiske problemstillinger og teorier
Undervisning
Emnet gis i vårsemesteret.
Ukentlige forelesninger, selvstudium og seminarundervisning. Seminarene baseres på aktiv studentdeltakelse og studentene skal ha forberedte innlegg. Fremleggene gjennomføres som en øvelse i argumentasjon. Vurdering av begrunnelser spiller en vesentlig rolle, og man får og gir tilbakemelding på fremstillingsform. Se punktet om obligatoriske arbeidskrav.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 31.05.2024 09:00 (Utlevering) 07.06.2024 14:00 (Innlevering) |
1 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Deltakelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Muntlig fremlegg | Godkjent – ikke godkjent | ||
Tekst | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Arbeidskrav over tre uker - individuelt i samarbeid med medstudenter
- Deltakelse i forberedelse til muntlig fremlegg
- Muntlig framlegg av tekst på seminar (oppgitt problemstilling), ca. 15 minutter, respons fra medstudenter
- Innlevering av teksten, 1700-1800 ord (ca 5 sider). Det gis muntlig tilbakemelding på teksten fra underviser
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1005
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet